Różnica pomiędzy mądrością a inteligencją polega na tym, że inteligentny potrafi wyjść z sytuacji, w którą mądry nigdy się nie wpakuje. Autor nieznany Gdyby chodzący po ateńskich ulicach Sokrates nie wierzył w uczenie mądrości, nie zatrzymywałby ludzi, aby rozmawiać z nimi i uświadamiać im przeróżne niemądrości. Platon nie zakładałby Akademii, a Arystoteles – Liceum. Wielu innych filozofów nie pisałoby dzieł o mądrości, którą warto krzewić. Do podobnego wniosku prowadzą koncepcje i badania psychologiczne w XXI wieku, które sugerują, że można jej nie tylko uczyć,nawet nauczyć. O ile z łatwością znaleźć książki albo artykuły poświęcone mądrości z perspektywy teoretycznej, o tyle trudno o poręczne wskazówki, jak rozwijać mądrość. Oto książka, która próbuje tę lukę wypełnić. Czytelnik wyszuka w niej nie tylko przegląd filozoficznych i psychologicznych koncepcji mądrości. Autor odpowiedział na pytania czy bycie mądrym jest związane z wiekiem, płcią, poziomem inteligencji, wykształceniem, bogactwem i wieloma innymi cechami, czy mądrość jest przedmiotem refleksji w edukacji, biznesie i służbie zdrowia. Zamieścił także linię funkcjonalnych ćwiczeń pozwalających rozwinąć refleksyjność, krytyczne myślenie, emocjonalny dystans i inne cechy uznawane za właściwości mądrości. Dr Sławomir Jarmuż podjął odważną próbę przedstawienia zagadnienia jednocześnie od strony teoretycznej, jak i aplikacyjnej. Książka jest niebanalna, skłaniająca do myślenia, wolna od górnolotnych uniesień – dość częstych w literaturze mądrościowej. Byłoby poprawnie, gdyby trafiła do nauczycieli, do managerów, do lekarzy, do aktywistów społecznych. Oczywiście, powinna trafić do studentów psychologii skażonych często pedagogiką konformizmu, posłuszeństwa, uległości i obojętności na los innych ludzi. Z recenzji prof. Dr hab. Wiesława Łukaszewskiego
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla [EBOOK] Czy mądrości można się nauczyć? - Sławomir Jarmuż, 978-83-01-22968-9. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.