Mimo iż całokształt cyklu uczenia się z pewnością przebiega w mózgu, niejednokrotnie zapominamy, że odbiera on informacje sensoryczne ze środowiska za pośrednictwem ciała i przedstawia to, jak owo środowisko jest poprzez mózg odbierane.
Kontrola postawy odzwierciedla integrację ośrodkowego układu nerwowego (OUN) i wspiera funkcjonowanie osi mózg−ciało. Niedojrzałość lub zakłócenia poręczne w tym obszarze wpływają na zdolność mózgu do przyswajania i przetwarzania danych.
Jedną z metod oceny dojrzałości i integralności funkcjonowania OUN jest badanie odruchów pierwotnych, a także posturalnych. Ich obecność albo brak na podstawowych etapach rozwoju staje się dla nas oknem, przez które możemy przyjrzeć się funkcjonowaniu OUN, co upraszcza doświadczonemu profesjonaliście identyfikację objawów niedojrzałości bądź dysfunkcji neurologicznej.
Istnieje coraz większa liczba dowodów naukowych wspierających teorię, zgodnie z którą umiejętności motoryczne wspierają cykl uczenia się i są zaangażowane w regulację emocjonalną i zachowanie. Od chwili powstania w 1975 roku Instytut Psychologii Neurofizjologicznej (The Institute for Neuro-Physiological Psychology – INPP) w Chester jest miejscem, w którym prowadzi się nowatorskie badania nad wpływem niedojrzałych odruchów pierwotnych i posturalnych na uczenie się i zachowanie, generuje się protokoły oceny nieprawidłowych odruchów i związanych z nimi funkcji.
Tam właśnie powstała oryginalna metoda terapeutyczna (tzw. Metoda INPP). Wyniki badań, prowadzonych przez ponad 30 lat zarówno w INPP, jak i w niezależnych ośrodkach, wskazują, iż istnieje ścisły związek między niedojrzałymi odruchami okresu niemowlęcego, brakiem osiągnięć szkolnych i podwyższonym poziomem lęku w dorosłym życiu że program terapeutyczny nakierowany na bezpośrednią stymulację i integrację odruchów pierwotnych, a także posturalnych może spowodować dobre zmiany w tych obszarach.
Książka Jak osiągać sukcesy w nauce. Uwaga, równowaga, koordynacja demonstruje kształt podstawowej teorii, opis mechanizmów i markerów rozwojowych, a także wpływu niedojrzałych odruchów na funkcjonowanie dziecka w starszym wieku, które specjalistom zajmującym się edukacją i zdrowiem dzieci mogą pomóc w rozpoznawaniu oznak dysfunkcji neurologicznych i ich konsekwencji.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Jak osiągać sukcesy w nauce, AZ#FD7748DDEB/DL-ebwm/epub. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.