Tytuł Przemiany idei uniwersytetu Autor Cezary Kościelniak Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN ISBN 978-83-01-21058-8 Rok wydania 2020 Wydanie 1 ilość stron 224 Format epub, mobi Spis treści Uniwersytet i znaczenie kultury 9 Rozdział 1. KULTURA I PROGRAMY UNIWERSYTETU ŚWIATA ZACHODNIEGO:WPROWADZENIE DO ANALIZY FUNDAMENTALNEJ 19 1. Podejście kulturowe i badania nad szkolnictwem wyższym 19 2. Założenia pracy – analogia z teorii projektowania 23 2.1. Model czy program uniwersytetu? 23 2.2. Program uniwersytetu w kontekście założeń aksjologicznych 27 3. Problematyka i struktura pracy 28 Rozdział 2. BILDUNG, WISSENSCHAFT, STAAT. PROGRAM UNIWERSYTETU HUMBOLDTOWSKIEGO 33 1. Wprowadzenie 33 2. Uwarunkowania historyczne – duch Oświecenia i klasycyzmu 36 3. Założenia epistemologiczne: Wilhelm von Humboldt i Friedrich Schleiermacher 41 4. Właściwości uniwersytetu humblodtowskiego 48 5. Sekularyzacja a program uniwersytetu 58 6. Transmisja i krytyka ideałów humboldtowskich 64 6.1. Kazimierz Twardowski i echa Humboldta w koncepcji dostojeństwa uniwerystetu 64 6.2. Uniwersytet humboldtowski i jego krytyka 69 7. Podsumowanie 74 Rozdział 3. JOHN HENRY NEWMAN I UNIWERSYTET JAKO INSTYTUCJA PRZEKAZYWANIA TRADYCJI 79 1. Wprowadzenie 79 2. Uwarunkowania społeczne 82 2.1. Sytuacja kulturowa uniwerystetów w Anglii w XIX wieku 82 2.2. Oxford movement 85 3. Formacja – centralna kategoria uniwersytetu J.H. Newmana 87 4. Newman i założenia desekularyzacyjne uniwersytetu 91 5. Newman vs. Humboldt 95 6. Transmisje programu Newmana: w stronę progresywnego uniwersytetu katolickiego 101 7. Silna tożsamość czy hermetyczność? Krytyka programu newmanowskiego 105 8. Podsumowanie 108 Rozdział 4. WPROWADZENIE DO TRANSATLANTYCKICH TRANSMISJI PROGRAMÓW UNIWERSYTETU 111 1. Niemiecka transmisja programów uniwersytetów 111 2. Kilka uwag o współczesnej formacji programów amerykańskich uniwersytetów 117 3. Amerykańskie dyskursy szkolnictwa wyższego 121 4. Akademia vs. Uniwersytet, współczesne rozumienia amerykańskie 122 5. Programy uniwersytetów amerykańskich i pokaźny aksjologiczno-kulturowe 131 6. Podsumowanie 132 Rozdział 5. UNIWERSYTET W PRZESTRZENI RELIGII. AMERYKAŃSKI SPÓR O FUNDAMENTY 1 134 1. Wprowadzenie 134 2. Sekularyzacja i sfera publiczna w USA 136 3. Sekularyzacja i uniwersytet 142 4. Sekularyzacja, sekularyzm, neutralność: kultura i kształtowanie się amerykańskiego świeckiego uniwersytetu 146 5. Założenia stanowiska fundamenty 1 152 6. Podsumowanie 154 Rozdział 6. NEUTRALNOŚĆ W KONTEKŚCIE LIBERALNEJ EDUKACJI. AMERYKAŃSKI SPÓR O FUNDAMENTY 2 157 1. Wprowadzenie 157 2. Uwarunkowania historyczne – Thomas Jefferson prekursor amerykańskiej uniwersyteckiej edukacji obywatelskiej 161 3. Role liberal arts na amerykańskiej uczelni 168 4. Neutralny liberalizm polityczny i uniwersytet 171 5. Uniwersytet jako instytucja demokratycznej inkluzji – sugestia programu Marthy Nussbaum 174 5.1. Sokratejskie doświadczanie przekonań 175 5.2. Globalne obywatelstwo międzykulturowe 176 5.3. Narracyjna wyobraźnia 176 6. Krytyka i ograniczenia propozycji uniwersytetu multikulturowego 177 7. Transmisja koncpecji liberalnej amerykańskiej akademii 183 8. Podsumowanie 184 Rozdział 7. KORPORACYJNY NEUTRALIZM I PROGRAM „MULTIWERSYTETU" 187 1. Wprowadzenie 187 2. Clark Kerr i zmiana założeń kulturowych amerykańskiego uniwersytetu 189 2.1. Clark Kerr – wizjoner i aktor zmiany szkolnictwa wyższego w USA 189 2.2. Uniwersytet i kontekst kultury gospodarczej USA 190 3. The Uses of the University i ewolucja uniwersytetu badawczego w kierunku multiwersytetu 193 3.1. J.H. Newman a multiwersytet Kerra 197 3.2. W. Von Humboldt a multiwersytet Kerra 199 4. Konsekwencje kulturowe programu multiwersytetu 201 4.1. Wspólnota czy korporacja? 201 4.2. Krytyka modelu korporacyjnego 203 5. Podsumowanie 207 Zakończenie 210 Bibliografia 217
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Przemiany idei uniwersytetu. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.