Mitologia współczesna poświęcona jest analizie współczesnych zjawisk społeczno-kulturowych przy pomocy konwencjonalnych teorii mitu. Zestawienie takie ujawnia w korzystnie nam znanej, codziennej rzeczywistości kulturowej pokłady logiki całkiem odmiennej od „zdrowego rozsądku", jaki na co dzień przypisujemy kulturze Zachodu i pozwala w nowym świetle pokazać fenomeny, które wydają się poprawnie już przez naukę rozpracowane i pozbawione tajemniczości.
W książce stawiana jest teza, iż współczesna mitologia odpowiada na tę samą potrzebę, co jej szacowne starsze siostry – pragnienie zrozumienia świata i nadania mu sensu; posługuje się również podobnymi metodami – myśleniem przy pomocy rzeczy, ukazujeniem zjawisk jednostkowych zamiast zasad ogólnych, anegdotyczną narracją.
Materiał dla wyobraźni stanowią tu miejsca, postaci i przedmioty napotykane w obrębie codziennej krzątaniny. Na najgłębszym poziomie mit służy oswojeniu rzeczywistości: wyjaśnia rzeczy nieznane przy użyciu znanych.
Oznacza to, że współczesna mitologia pełni także pokaźne funkcje społeczne: maskując nierówności ekonomiczne czy naszą własną niewiedzę w świecie specjalizacji i systemów eksperckich, zapewnia nam poczucie bezpieczeństwa i „oswojenia świata".
Ponieważ każdy mit zbudowany jest z określonych doświadczeń – każdy wymaga odmiennej zasady tłumaczenia. Stąd także warto zawsze wyjść od materiału, każdorazowo podejmując próbę analizy określonego przedmiotu jako „zjawiska mitycznego".
Dlatego poszczególne rozdziały książki nie tworzą wielopoziomowego traktatu. Łączy je w głównej mierze metoda – zderzenie tradycyjnych teorii mitu (przede wszystkim spod szyldu strukturalizmu) z materiałem zaczerpniętym ze współczesności (z nieznacznymi wyjątkami), a najczęściej wręcz z codzienności.
W ten sposób każdy tekst podejmuje próbę odkrycia niezwykłości rzeczy zwykłych, obok których głównie przechodzimy obojętnie, nie domyślając się nawet drzemiącego w nich potencjału mitycznego. Książka składa się z 10 rozdziałów poświęconych szczególnie przeróżnym zjawiskom.
rozpoczyna się od rozdziału wprowadzającego, demonstrującego założenia mitologii współczesnej na przykładzie charytatywnego obiegu nakrętek (który ostatecznie okazuje się nieopłacalny ekonomicznie i ekologicznie) i paralelnego do niego cyklu opowieści o krążeniu ludzkich organów (tzw.
„złodzieje nerek"). Dwa kolejne rozdziały przedstawiają skandal jako współczesny mit, skupiając się na historycznej zmienności jego form i stawiając tezę, iż skandal jest osadzoną w określonym obiegu medialnym „praktyką ujawniania", a więc „patrzenia na zło od strony dobra".
Rozdział czwarty opisuje, w jaki sposób kreuje się dziś wizerunek obcego przy pomocy klasycznych mitów kulinarnych nawiązujących do skalania zwierzęcia totemicznego, trucicielstwa i kanibalizmu. Kolejne dwa rozdziały poświęcone są zagadnieniu prawdy historycznej i sposobów jej mityzacji w obiegu społecznym.
Rozdziały siódmy i ósmy zestawiają dwa na pozór skrajnie odmienne fenomeny – widowisko sportowe i koncert współczesnej muzyki poważnej – by postawić tezę, iż w obydwu przypadkach do czynienia mamy z rodzajem współczesnej próby inicjacyjnej formującej wzory kulturowe.
Książkę zamykają analizy współczesnego spojrzenia na przyrodę z perspektywy turystycznej i ekologicznej jako sposobów jej mityzacji za pomocą do klasycznych toposów takich jak „raj utracony" czy „mit potopu".
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Mitologia współczesna. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.