Książka obrazuje przemiany estetyki i funkcji polskiego teatru po upadku komunizmu na przykładzie twórczości trzech artystów. Pierwszy z nich to Krystian Lupa, który pod koniec XX wieku uzyskał status jednego z najważniejszych twórców polskiej i szerzej – europejskiej kultury.
Dwaj pozostali to Krzysztof Warlikowski i Jan Klata – najzdolniejsi uczniowie Lupy, którzy odnaleźli własny, jednostkowy głos. Każdy z nich reprezentuje w pełni odmienny sposób myślenia o sztuce teatru.
Krystian Lupa swoją pracę artystyczną skupił na ogół wokół literatury austriackiej i rosyjskiej. Teatr Krzysztofa Warlikowskiego to pogłębiona lektura tekstów antycznych i Williama Szekspira. Natomiast Jan Klata, reżyser o wyjątkowo rozbrykanej wyobraźni, szerokim gestem czerpie z popkultury, żeby mówić o polskiej historii i mentalności u progu XXI wieku.
Jaka jest ich filozofia teatru jako społecznego i artystycznego medium? Z czego czerpią inspirację? Jak wygląda ich współpraca z aktorami, scenografami i kompozytorami? Jak ich praca sytuuje się na tle polskiej tradycji teatralnej – pomiędzy innymi twórczości Jerzego Grotowskiego, Jerzego Jarockiego, Tadeusza Kantora czy Konrada Swinarskiego? Co powoduje, że przy zachowaniu jednostkowego, polskiego charakteru, ich prace wyróżniają się na europejskich festiwalach teatralnych? Praca obejmuje przedział czasowy od upadku komunizmu do odejścia Krystiana Lupy z Narodowego Starego Teatru im.
Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Wydarzenie to w sposób symboliczny zamknęło prawie 25-letni okres w historii polskiego teatru. Atutem książki jest to, że autorka widziała wszystkie opisywane poprzez siebie spektakle.
Opracowanie materiału poprzedziła szczegółową kwerendą w archiwach Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Chcąc dopuścić do głosu samych twórców, sięgnęła po egzemplarze reżyserskie, teksty dzienników i artykułów.
Stąd zamieszczone w książce bardzo cenne, liczne cytaty z wywiadów i tekstów publikowanych przez reżyserów i aktorów. Książka powstała w odpowiedzi na brak opracowania, które przystępny w sposób prezentowałoby polski teatr po przemianach ustrojowych roku 1989.
Jest dedykowana dla osób zainteresowanych dorobkiem artystycznym Krystiana Lupy, Krzysztofa Warlikowskiego i Jana Klaty.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Polski teatr po upadku komunizmu, AZ#1034B3BDEB/DL-ebwm/mobi. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.