Przekrojowa, krytyczna monografia filmografii Stanley'a Kubricka. Autor demonstruje twórczość Kubricka, rekonstruuje źródła inspiracji artysty, przedstawia jego filmy na tle innych sztuk, w tym głównie opery.
Podobnie jak w operze – reżyser operuje obrazem, muzyką, językiem, scenografią i gestem, przy czym tekst odgrywa niewielką rolę. Dominantą dzieł są muzyka i obrazy, które wchodzą ze sobą w złożone interakcje, ujawniając świeże oblicza gatunków filmowych (Spartakus, 2001.
Odyseja kosmiczna, Mechaniczna pomarańcza, Ścieżki chwały czy Lśnienie). Książka ilustrowana kadrami z najważniejszych dzieł filmowych pozwala prześledzić wielbicielom twórczości Kubricka jego najważniejsze osiągnięcia.
Sztukę amerykańskiego reżysera można więc odkrywać na dużo zróżnicowanych sposobów – niezależnie od tego, czy się jest literaturoznawcą, filmoznawcą, teatrologiem, historykiem sztuki, muzykologiem czy pisarzem.
W każdym autentycznym zajmowaniu się nią natrafia się ostatecznie na tę samą koherencję, zachęcającą odbiorcę do tego, by stawał się coraz bardziej świadom niezwykłej wyrazistości audiowizualnego stylu Kubricka.
Doświadczenie owej wyrazistości jest na ogół tak nieodparte, iż może posiadać daleko idące konsekwencje, ujawniające się jednocześnie w indywidualnym przeżyciu intelektualno-estetycznym, które potrafi nierzadko rozbudzić pasję poznawania samych filmów, jak i w niespodzianym przewartościowaniu utartych opinii.
[...]Wyjątkowość amerykańskiego reżysera wyjątkowo przekonująco uchwycił przed laty Sławomir Mrożek. Po obejrzeniu Barry’ego Lyndona (1975) stwierdził on z pełnym przekonaniem, że Kubrick jest nie tylko artystą wyśmienitym, który o całe pokolenie różni się od Ingmara Bergmana i Frederica Felliniego, lecz także na wskroś współczesnym.
KRZYSZTOF KOZŁOWSKI – profesor filmoznawstwa i teatrologii; literaturoznawca. Zatrudniony w Katedrze Filmu, Telewizji i Nowych Mediów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zajmuje się estetyką i teorią filmu, historią kina amerykańskiego i niemieckiego, historią teatru europejskiego od XVI do XIX wieku, muzyką filmową, historią i teorią mediów.
Jest autorem i redaktorem licznych publikacji, które ukazały się w kraju i za granicą, w tym m.in. Teatr i religia sztuki. „Parsifal" Richarda Wagnera (Poznań 2004), Richard Wagner, Dramaturgia opery.
wybór pism z 1871–1879, wstęp i red. Nauk. (Gdańsk 2009), Szekspir. Teoria lancasterska – domysły i fakty, red. Nauk. Razem z Tomaszem Kowalskim (Warszawa 2012).
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Stanley kubrick. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.