Rok 2000 wyznaczył symboliczny początek współczesnego nurtu filmu komiksowego. Od chwili premiery filmu X-Men Bryana Singera, na podstawie komiksów amerykańskiego wydawnictwa Marvel, popularność, a także ilość kinowych przygód superherosów systematycznie rośnie, a wraz z nią także zainteresowanie stale poszerzającej się grupy zwolenników.
Co jest przyczyną ogromnego sukcesu filmowych produkcji, które jeszcze pod koniec XX wieku uchodziły za synonim złego smaku? Co powoduje, że rzesze kinowych widzów z niecierpliwością przeczekują napisy końcowe, aby móc zobaczyć zapowiedzi kolejnych przygód swych ulubieńców? Dlaczego Kinowe Uniwersum Marvela stało się wielkim fenomenem kulturowym? I w jaki sposób hollywoodzkim twórcom udaje się odtworzyć bogatą sieć personalno-fabularnych zależności, które cechują komiksowe epopeje z udziałem superbohaterów? Niniejsza książka stanowi odpowiedź na powyższe pytania, będąc równocześnie pierwszym w Polsce naukowym, całościowym opisem współczesnego filmu komiksowego, a zarazem prekursorską propozycją narzędzi badawczych dla analizy fikcyjnych uniwersów.
Jest to autorska, linearna opowieść dotycząca źródeł i charakterystyki superbohaterskich opowieści, które najwyraźniej zdominowały modne media na długie lata. Z recenzji: „Kinowe uniwersum superbohaterów.
Analiza współczesnego filmu komiksowego Tomasza Żaglewskiego to książka nieprzeciętna i zawierająca – szczególnie konieczną – propozycję uporządkowania terminów, kategorii i pojęć genologicznych służących do opisu utworów komiksowych i powstających na ich podstawie dzieł filmowych, ze szczególnym uwzględnieniem seryjnych filmów i komiksowych serii opowiadających o bohaterach obdarzonych nadnaturalnymi możliwościami, posiadających jednak o mnóstwo szersze wykorzystanie.
Jest ona oparta na korzystnie dopasowanej literaturze przedmiotu (przeważnie obcojęzycznej, gdyż nasze rodzime badania opisywanego zjawiska są albo już dość stare, albo szczątkowe), omówionej kompetentnie i z odpowiednią dozą krytycyzmu.
Pod względem metodologicznym jest Kinowe uniwersum superbohaterów propozycją posłużenia się tzw. Nową historią filmu, która polega na równoległym badaniu tekstów filmowych i kontekstów, w jakich one się pojawiały (w tym wypadku: całego systemu produkcyjnego Hollywood, relacji pomiędzy publikacjami komiksowymi i utworami ekranowymi, reakcji wielbicieli na adaptacje ich ulubionych dzieł, kulisy produkcji i analizę recepcji).
sugestia takiego spojrzenia na opisywane zjawisko jest świeża, intelektualnie nośna i jak najmocniej konieczna". Prof. Dr hab. Jerzy Szyłak Uniwersytet Gdański Książka jest oryginalną propozycją spojrzenia na procesy zachodzące współcześnie w obszarze filmowej popkultury.
zawiera kompetentnie sporządzone opisy mechanizmów wielbicieli kina modnego. Publikacja jest przeznaczona dla czytelników komiksów i odbiorców kina superbohaterskiego, jak również dla studentów, a także wykładowców filmoznawstwa i kulturoznawstwa oraz pokrewnych kierunków.
Zainteresują się nią także osoby śledzące historię i funkcjonowanie amerykańskiego przemysłu filmowego.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Kinowe uniwersum superbohaterów. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.