Tytuł Diagnozowanie kompetencji społecznych Podtytuł Dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym Autorzy Maria Deptuła, Agnieszka Misiuk Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN ISBN 978-83-01-19052-1 Rok wydania 2016 Warszawa Wydanie 1 liczba stron 226 Format epub, mobi Spis treści Wstęp 7 Rozdział 1. Kompetencje społeczne dziecka, ich znaczenie dla jego rozwoju i funkcjonowania w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej 11 1.1. Pojęcie kompetencji społecznych 12 1.2. Znaczenie kompetencji społecznych dla rozwoju i funkcjonowania dziecka w relacjach z rówieśnikami 19 1.3. Znaczenie posiadania kompetencji społecznych dla realizacji zadania rozwojowego przypadającego na młodszy wiek szkolny 32 Rozdział 2. Umiejętność współpracy 40 2.1. Komunikowanie się 46 2.2. Orientacja na działanie 52 2.3. Udzielanie i przyjmowanie pomocy 57 2.4. Empatyczne reagowanie na emocje innego dziecka 64 2.5. Zachowanie się w sytuacjach konfliktowych 68 Rozdział 3. Poznawanie kompetencji społecznych dziecka w przedszkolu i klasie szkolnej 72 3.1. Socjometria 72 3.1.1. Technologia Jacoba L. Moreno – konwencjonalny test socjometryczny 73 3.1.2. Skala socjometryczna (Plebiscyt życzliwości i niechęci) 80 3.1.3. Technika „Zgadnij kto?" 86 3.2. Obserwacja efektowności dziecka dla rówieśników i jego kompetencji społecznych 92 3.2.1. Obserwacja bezpośrednia 92 3.2.2. Obserwacja pośrednia 118 3.3. Wywiad 122 3.3.1. Poznawanie wiedzy dzieci o programach działania w sytuacjach społecznych 123 3.3.2. Poznawanie rozumienia sytuacji społecznych przez dziecko 130 3.4. Poznawanie kompetencji społecznych dziecka z jego perspektywy 136 3.5. Łączenie pochodzących z najróżniejszych źródeł danych o kompetencjach społecznych dzieci w celu wyodrębnienia dzieci potrzebujących pomocy 140 Rozdział 4. Model diagnozy umiejętności współpracy dzieci w młodszym wieku szkolnym oparty na socjometrii, obserwacji i wywiadzie 150 4.1. Informacje o spójności obrazu umiejętności współpracy uzyskanego za pomocą socjometrii i obserwacji 158 4.2. Poznawanie umiejętności współpracy z perspektywy dziecka 163 Rozdział 5. Zalecenia etyczne 169 5.1. Podstawowe standardy etyczne w badaniach z udziałem dzieci 169 5.2. Zasady prowadzenia badań socjometrycznych 177 Zakończenie 185 Spis tabel i rycin 190 Bibliografia 192 Aneks 206 Indeks nazwisk 215 Indeks rzeczowy 218 O Autorkach 225
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Diagnozowanie kompetencji społecznych. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.