Tytuł Zarządzanie różnorakością pracowników Podtytuł Perspektywa globalnej mobilności i migracji Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN ISBN 978-83-01-20617-8 Rok wydania 2019 Warszawa Wydanie 1 ilość stron 270 Format epub, mobi Spis treści Wprowadzenie 11 Część I Trendy globalnego rynku pracy 17 ROZDZIAŁ 1 Wyzwania międzynarodowego rynku pracy (Sylwia Przytuła) 19 1.1. Wstęp 19 1.2. Wpływ migrantów na rynek pracy 20 1.3. Zmiany demograficzne i wielopokoleniowość 27 1.4. Rola kobiet w życiu społecznym i zawodowym 29 1.5. Automatyzacja, robotyzacja i cyfryzacja na globalnym rynku pracy 32 1.6. Konkluzje 35 Bibliografia 36 ROZDZIAŁ 2 Mobilność i migracje międzynarodowe jako determinanty różnorodności zespołów pracowniczych (Małgorzata Striker) 39 2.1. Wstęp 39 2.2. Zmiany wzorców zachowań migracyjnych na współczesnym rynku pracy 40 2.3. Wybrane teorie migracji 45 2.4. Wysoko wykwalifikowani migranci i pracownicy mobilni 50 2.5. Migranci i pracownicy przenośni o niskich kwalifikacjach 53 2.6. Konkluzje 54 Bibliografia 55 ROZDZIAŁ 3 wymiary i poziomy analizy różnorakości (Sylwia Przytuła, Katarzyna Krysińska- -Kościańska) 57 3.1. Wstęp 57 3.2. Rozwój problematyki i badań związanych z różnorakością 58 3.3. Definiowanie różnorakości w literaturze przedmiotowej 60 3.4. Zarządzanie różnorodnością w pespektywie zarządczej i socjologiczno- -psychologicznej 62 3.5. Pozytywne i negatywne rezultaty zarządzania rozmaitością w praktyce zarządzania 70 3.6. Konkluzje 70 Bibliografia 71 ROZDZIAŁ 4 Rola migrantów i ekspatriantów na międzynarodowym rynku pracy (Gabriela Strzelec) 75 4.1. Wstęp 75 4.2. Światowe trendy kształtujące międzynarodowy rynek pracy 76 4.3. Migracja i ekspatriacja jako kluczowe zjawiska globalnego rynku pracy 77 4.4. Migranci i ekspatrianci jako element globalnego zarządzania rozmaitością 81 4.5. Migranci i ekspatrianci – wyniki pilotażu 84 4.6. Konkluzje 90 Bibliografia 90 Część II mnogość pracowników w wymiarze pierwotnym i wtórnym 93 ROZDZIAŁ 5 zasobność pracowników w rozmiarze wielopokoleniowości (Alicja Smolbik-Jęczmień) 95 5.1. Wstęp 95 5.2. Charakterystyka wielopokoleniowości na rynku pracy 96 5.3. Pokolenie baby boomers, czyli osoby w wieku 54+ 97 5.4. Charakterystyka pokolenia X (osoby w wieku 38–53 lat) 98 5.5. Charakterystyka pokolenia Y (osoby w wieku 23–38 lat) 99 5.6. Charakterystyka pokolenia Z (osoby w wieku 18–24 lat) 102 5.7. Wielopokoleniowość pracowników – refleksje z badań 106 5.8. Konkluzje 112 Bibliografia 113 ROZDZIAŁ 6 Zarządzanie różnorodnością płci i wynikające z niego korzyści wobec nierówności kobiet i i braków na rynku pracy (Teresa Kupczyk) 117 6.1. Wstęp 117 6.2. Ustalenia terminologiczne 118 6.3. Nierówności płci na rynku pracy 119 6.4. Korzyści z zarządzania różnorodnością płci 121 6.5. Korzyści z zarządzania różnorodnością płci w świetle badań własnych 123 6.6. Ocena zarządzania różnorodnością płci w organizacjach 126 6.7. Konkluzje 127 Bibliografia 128 ROZDZIAŁ 7 Uczenie się w interakcjach mono- i międzykulturowych (Małgorzata Rozkwitalska) 133 7.1. Wstęp 133 7.2. Uczenie się nieformalne a uczestnictwo w interakcjach społecznych 134 7.3. Uczenie się pracowników w interakcjach społecznych – wyniki badań 140 7.3.1. Metodyka badań 140 7.3.2. Wyniki badań jakościowych 142 7.3.3. Wyniki badań ilościowych 148 7.4. Konkluzje 150 Bibliografia 152 ROZDZIAŁ 8 nowe kompetencje pracowników wobec zmian na globalnym rynku pracy (Grzegorz Filipowicz) 157 8.1. Wstęp 157 8.2. Zmiany na globalnym rynku pracy 158 8.3. Kompetencje niezbędne w nowej rzeczywistości 161 8.3.1. Nowe kompetencje 161 8.4. Realne konsekwencje niedoboru kompetencji 165 8.4.1. Trudności przezwyciężenia bariery przeciętnego wzrostu 165 8.4.2. Systematyczna utrata talentów 166 8.5. Konkluzje – sugestie rozwojowe 167 8.5.1. Rewolucja w systemie edukacji 167 8.5.2. Wsparcie innowacyjności 167 8.5.3. Obfitość rynku pracy 168 Bibliografia 168 ROZDZIAŁ 9 różnorodność pracowników w odniesieniu do zaangażowania – impresje z Arabii Saudyjskiej (Krystyna Kmiotek) 171 9.1. Wstęp 171 9.2. Istota, podmioty ukierunkowujące, a także koncepcja zintegrowanego zaangażowania pracowników 172 9.3. Zaangażowanie organizacyjne w kontekście różnic kulturowych 176 9.4. Case study – obcokrajowcy w Arabii Saudyjskiej 177 9.4.1. Ekspaci 177 9.4.2. Pracownicy kontraktowi 179 9.5. Konkluzje 180 Bibliografia 181 Część III Zarządzanie rozmaitością pracowników w organizacjach międzynarodowych 183 ROZDZIAŁ 10 Zarządzanie najróżniejszymi pracownikami jako składnik CSR (Aneta Długopolska- -Mikonowicz, Aleksandra Wojciechowska) 185 10.1. Wstęp 185 10.1.1. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw (CSR) i zarządzanie różnorakością (D & I) 186 10.2. Metodyka badań własnych 189 10.3. Jak w organizacji rozumiana jest społeczna odpowiedzialność biznesu i mnogość pracownicza, czy i, jeśli tak, w jaki sposób zostało to ujęte w strategii producenta? 190 10.3.1. Credit Agricole 190 10.3.2. Credit Suisse 191 10.3.3. Google 192 10.3.4. PwC 192 10.3.5. Infor 194 10.3.6. Przedsiębiorstwo „X" 194 10.3.7. Przedsiębiorstwo „Y" 195 10.4. W jaki sposób organizacja realizuje odgórne zadania wynikające ze strategii CSR w obszarze D & I? Kto jest odpowiedzialny za koordynację; jakie polityki i procedury obowiązują w organizacji, w jakich procesach wdrożono aspekty zarządzania różnorodnością? 196 10.4.1. Credit Agricole 196 10.4.2. Credit Suisse 197 10.4.3. Google 198 10.4.4. PwC 199 10.4.5. Infor 200 10.4.6. Przedsiębiorstwo „X" 201 10.4.7. Przedsiębiorstwo „Y" 202 10.5. W jaki sposób organizacja namawia pracowników do oddolnego zaangażowania się w obszarze CSR i D & I, jakie projekty są wykonywane? 202 10.5.1. Credit Agricole 202 10.5.2. Credit Suisse 205 10.5.3. Google 205 10.5.4. PwC 207 10.5.5. Infor 207 10.5.6. Przedsiębiorstwo „X" 207 10.5.7. Przedsiębiorstwo „Y" 208 10.6. W jaki sposób organizacja ocenia skuteczność podejmowanych działań w obszarze CSR i D & I, a także jak o nich sygnalizuje? 208 10.6.1. Credit Agricole 208 10.6.2. Credit Suisse 208 10.6.3. Google 209 10.6.4. PwC 209 10.6.5. Infor 209 10.6.6. Przedsiębiorstwo „X" 210 10.6.7. Przedsiębiorstwo „Y" 210 10.7. Konkluzje 211 Bibliografia 212 Załącznik 1 215 ROZDZIAŁ 11 Kariery pań w korporacjach międzynarodowych (Katarzyna Krysińska-Kościańska) 217 11.1. Wstęp 217 11.2. Modele karier w korporacjach międzynarodowych 217 11.3. Różnorodność płci w dyskursie teoretycznym i w badaniach empirycznych 220 11.4. Status rozmaitości ze względu na płeć w korporacjach międzynarodowych 222 11.5. Metodyka własnych badań pilotażowych 223 11.6. Refleksje z badań 225 11.7. Konkluzje 233 Bibliografia 233 ROZDZIAŁ 12 Praktyka zarządzania różnorakością pracowników a wyzwania współczesnego rynku pracy – panel ekspertów (Sylwia Przytuła, Gabriela Strzelec) 237 12.1. Metodyka badań 237 12.2. Charakterystyka grupy 238 12.3. Organizacja i przebieg panelu 238 12.4. Konkluzje 257 Bibliografia 259 Spis tabel 261 Spis rysunków i wykresów 263 Notki o Autorach 265
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Zarządzanie różnorodnością pracowników. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.