Przedmiotem niniejszej publikacji jest rozwój polskiej odmiany dyscypliny naukowej określanej medioznawstwem. W węższym znaczeniu tego pojęcia poprzez medioznawstwo rozumiemy naukę badającą funkcjonowanie mediów masowych.
W ujęciu szerszym za medioznawstwo uznaje się naukę o komunikowaniu medialnym, czyli komunikację prowadzoną przy pomocy maszyn technicznych – środków komunikowania masowego. Medioznawstwo wywodzi się z prasoznawstwa.
Jak to zdefiniowano w specjalistycznych słownikach, pod tą tradycyjną polską nazwą kryje się „nauka o tworzeniu, zawartości, przekazywaniu i odbiorze prasy (we wszelkich jej aspektach) i publikacji prasopodobnych (radiowych, telewizyjnych).
Czasami prasoznawstwo interpretowane jest szeroko jako wiedza o komunikowaniu masowym". Autor niniejszej publikacji doszedł do wniosku, iż polskie medioznawstwo ma swój symboliczny początek w ostatnich latach XVIII wieku.
W kolejnym stuleciu media były przedmiotem licznych badań prowadzonych poprzez reprezentantów starszych nauk humanistycznych i społecznych. Polskie medioznawstwo, przechodząc przez okres deskryptywny i kumulatywny, pierwszy swój paradygmat wypracowało w latach sześćdziesiątych XX wieku.
W kolejnej dekadzie paradygmat ten zaczął dotyczyć nie tylko mediów, lecz także komunikacji społecznej. Uzyskany materiał podzielony został na pięć rozdziałów. Przyjęty układ pracy nawiązuje do koncepcji teoretycznych Thomasa Kuhna oraz Roberta Mertona.
Dwa pierwsze rozdziały mają charakter wprowadzający. Dla uniknięcia zbędnych powtórzeń w dalszych fragmentach tekstu skatalogowano w nich najmocniejsze informacje dotyczące rozwoju mediów oraz światowego medioznawstwa.
Kolejne trzy rozdziały prezentują rozwój polskich nauk o mediach. Cezury czasowe odzwierciedlają przeobrażenia tej nauki, dlatego tylko w niewielkim stopniu korespondują z konwencjonalną periodyzacją najnowszych dziejów Polski przyjmowaną przez historyków.
Nie znaczy to ale, iż medioznawstwo rozwijało się w oderwaniu od otaczającej je rzeczywistości. Odzyskanie przez Polskę niepodległości w 1918 roku, kolejne kryzysy wybuchające w PRL, diametralne zmiany społeczno-ekonomiczne zapoczątkowane w 1989 roku determinowały losy uczonych, przekładały się na sposoby finasowania instytucji, a zatem przyczyniały się do rozwoju lub atrofii polskiego medioznawstwa.
Praca ma charakter przeglądowy i adresowana jest przeważnie do studentów ciekawych się medioznawstwem i komunikacją społeczną. Jej czytelnikami mogą być także czynni zawodowo ludzie mediów, a także uczeni zajmujący się szeroko pojmowanymi naukami humanistycznymi i społecznymi.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Medioznawstwo polskie. ludzie - instytucje - nauka, AZ#903A00F8EB/DL-ebwm/pdf. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.