Globalizacja jest procesem nieprzystępnym, złożonym o charakterze obiektywnym. Termin „globalizacja" jest różnorodnie definiowany. Pomijając całe spektrum znaczeń, można bezdyskusyjnie stwierdzić, iż globalizacja jest jednym z najważniejszych wyzwań, przed którymi staje każdy współczesny człowiek, a na ogół przedsiębiorca.
Zarządzanie współczesnym przedsiębiorstwem z perspektywy globalizacji, formuje konieczność budowania nowego podejścia strategicznego. W takiej bowiem sytuacji wydaje się adekwatnym przyjmowanie podejścia, iż nie można z góry pozbawiać jednostki gospodarczej możliwości rozwoju z tegoż powodu, że nie uwzględnimy sił i czynników globalizacji, które posiadają ogromny wpływ na funkcjonowanie podmiotów gospodarczych o charakterze lokalnym czy regionalnym.
Przyjęcie transnarodowej i globalnej strategii powinno pomóc organizacji gospodarczej określać jak postrzega ona swoją pozycję w otoczeniu globalnym, a także w jaki sposób winny być formułowane jej strategie.
Transnarodowa obsługa marketingowa winna określać standardy obsługi klientów na rynku globalnym. W jej ramach powinno się także obserwować rynek i reakcje na zmiany jakie w nim zachodzą. Strategia wobec filii, polega na budowie odpowiedzialnej struktury umożliwiającej monitorowanie oddziałów organizacji zlokalizowanych w różnorodnych częściach świata.
Zarządzanie zasobami ludzkimi w skali globalnej kreuje możliwość opracowania takiej polityki, która pozwala na bezproblemową zmianę kraju zamieszkania oraz powoływania globalnych menedżerów. Zarządzanie produkcją i logistyką powinno umożliwiać określenie zasad zarządzania głównymi działaniami, które ukierunkowane być powinny na uzyskanie wartości dodanej poprzez planowanie i realizację produkcji w skali globalnej, tworzenie globalnych łańcuchów logistycznych, przy uwzględnieniu lokalizacji przedsiębiorstw produkcyjnych, a w końcu organizację globalnych zamówień (np.
zamiast dla pojedynczego oddziału organizacja zakupów dla całej grupy, dająca możliwość wynegocjowania preferencji ceny). Zarządzanie technologią w skali globalnej, polega głównie na podmianie doświadczeń a także na tworzeniu systemów rozwoju posiadających służyć całej organizacji, a nie tylko jej poszczególnym jednostkom składowym.
W ramach zarządzania globalnego i transnarodowego powinno się także realizować marketing międzynarodowy oraz segmentację i pozycjonowanie na rynkach globalnych. Bardzo wyraźnym a zarazem dość trudnym elementem zarządzania globalnego do realizacji w praktyce jest zarządzanie finansami.
W ramach jego realizacji powinno się uwzględniać: ryzyko kursowe, wycenę transferu, budowanie konkurencyjności globalnej. Struktura organizacyjna i kontrola globalna określają jaki kształt przyjmie organizacja jednocześnie dla jak również w trakcie realizacji stawianych sobie celów strategicznych.
niezwykle ważne znaczenie odgrywa tutaj kultura organizacyjna, która wytworzona jest przez wspólne założenia, wartości, postawy pracowników jak dodatkowo menedżerów.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Rozwój zarządzania międzynarodowego w warunkach postępującej globalizacji. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.