Żyjemy w czasach, które znamionuje niezwykła dynamika zmian we wszelkich obszarach funkcjonowania współczesnego społeczeństwa. Dokonuje się przemiana cywilizacyjna, której cechą specyficzną jest rozwój nauki i związany z nim rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Powoli, lecz systematycznie wchodzimy w erę społeczeństwa informacyjnego. Świeże multimedia i technologie sieciowe, stwarzając wirtualną przestrzeń, spełniają coraz ważniejszą rolę w życiu człowieka. Digitalizacja wielu sfer życia modyfikuje codzienne funkcjonowanie wywołując, że umiejętność działania w Sieci nabiera kluczowego znaczenia.
wynikiem jest permanentny rozwój technice, przejawiający się przez coraz udoskonaloną infrastrukturę sieciową i coraz udoskonalone, bardziej instynktowne urządzenia dostępowe, które razem stanowią produktywne motywatory do podejmowania intensywności w cyberprzestrzeni.
Obserwując dynamikę zachodzących zmian stanowczo trudno dokonywać predykcji ich kierunków,na pewno muszą być one permanentnie badane. Znacząca część życia współczesnego człowieka odbywa się w Internecie, stąd sieć stała się miejscem, do którego przeniosła się dynamiczność mająca na celu maksymalizację absorpcji uwagi użytkowników i walka o jego wybory we wszelkich sferach życia.
Procesy te wykazują szczególne nasilenie w stosunku do dzieci i młodzieży. Należy podkreślić, że oprócz niewątpliwych walorów poznawczych, Sieć i nowe media sprowadzają na człowieka niebezpieczeństwa polegające na falsyfikacji wiedzy, psychomanipulacjach i cyberprzestępstwach.
Szczególną podatność na świeże zagrożenia przejawiają młodzi użytkownicy, którzy zagubieni w gąszczu danych, dopiero tworzą swój system aksjologiczny i nie potrafią dokonać skutecznego wartościowania jego zawartości.
Sytuacja ta dla współczesnej pedagogiki stanowi od kilkunastu lat wyzwanie, które z upływem czasu wraz z ekspansją nowych mediów, staje się coraz większe i trudniejsze.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Multimedialny wymiar edukacji. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.