W miarę zawężania się pola konkurencji rośnie znaczenie zasobów niematerialnych i najnowocześniejszych zdolności producenta. Zastanowiło więc wielu badaczy jak relacje międzyorganizacyjne wpływają na rozwój tych zdolności. Jednym z poglądów wyjaśniających strategię sieci międzyorganizacyjnych jest paralelizm konkurowania i współpracy. Współpraca oznacza poszukiwanie synergii z tych relacji i ma miejsce w procesie kreowania dodatkowej wartości w sieci, a konkurencja dotyczy podziału tej wartości. Zespalanie się konkurencji i współpracy w jeden rodzaj relacji i interakcji określa się mianem KOOPETYCJI. Koopetycja, mimo że jest zjawiskiem stosunkowo młodym, dynamicznie się rozwija. Relacje koopetycyjne mają ogromne znaczenie dla strategii rozwoju przedsiębiorstw, relacji między konkurentami, reguł gry w sektorach, a także dla rozwoju gospodarek poszczególnych krajów i regionów. Mimo ich istotności, poziom wiedzy dotyczącej ich uwarunkowań, dynamiki i wpływu na rozwój przedsiębiorstw jest niesatysfakcjonujący. Dlatego podjęliśmy badania, które mają odpowiedzieć na pytania:
• Jak koopetycja wpływa na rozwój przedsiębiorstw wysokich technice? i odwrotnie,
• Jak faza rozwoju przedsiębiorstwa high-tech wpływa na wariant relacji koopetecyjnych?
Uzyskane odpowiedzi zawarliśmy w tej pracy i mamy nadzieję, iż posłużą one menedżerom, konsultantom, naukowcom i studentom w dalszym badaniu i stymulowaniu tych relacji.
darmowy fragment:
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Koopetycja w rozwoju przedsiębiorstw high-tech, AZ#15D6D3A4EB/DL-ebwm/pdf. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.