Omawiając zagadnienia związane z tworzeniem kultury pracy, w tym kultury pracy menedżera, odnosimy się do procesu pracy i środowiska pracy. Tych kultur nie da się opisać jednym zdaniem. Odzwierciedlają one bowiem merytoryczne treści pracy, zachowania uczestników procesu pracy i ich oceny wraz ze skutkami z punktu widzenia systemu. Ta wielowątkowość i złożoność (wzajemność powiązań i oddziaływań) jest dominującą właściwością i wraz z solidnym ładunkiem potencjałem siły społecznej jest wszechobecna z mocą oddziaływania na zjawiska i zachowania w każdej organizacji społecznej. Znaczenie kultury pracy wynika z tego, iż wyznacza standardy zachowań społecznych na wyższym poziomie w strukturze akceptowanych. Gromadzi ona treści ukształtowane tradycją (czasem przeszłym), aktualną dynamiką życia zawodowego i społecznego (teraźniejszości) i wymogimi wynikającymi z przeszłości i teraźniejszości. Myśl przewodnia tej książki jest następująca: kultura pracy, w tym niezwykle menedżera gwarantuje stabilność pracy przez umożliwienie uczestnikom procesu pracy zaspokojenia potrzeb trafnie do ich struktur wartości. Przekłada to się bezpośrednio na skuteczność, zysk. Wiedza zawarta w tej książce przydatna jest dla teoretyków i praktyków. Można bowiem zapoznać się z uwarunkowaniami tworzenia kultury pracy menedżera wynikającymi z dorobku najróżniejszych nauk, jak i praktyką diagnozowania, określania kultury pracy. Pracownicy naukowi i studenci otrzymają materiał do przemyśleń i ustaleń kierunków dalszych badań. Praktycy, tj. Osoby na stanowiskach kierowniczych, niezależnie od szczebla zarządzania/kierowania mają do dyspozycji narzędzie pozwalające określić zagrożenia w ich pracy i recepty jak im uniemożliwiać. Podwładni, pracobiorcy zwiększyć mogą swoją wiedzę o wartości współpracy, funkcję jaką wykonują w realizacji celów zakładu pracy.
Tytuł Kultura pracy menedżera Autor Stanisław Milczarek Język polski Wydawnictwo Placet ISBN 978-83-7488-039-8 Rok wydania 2010 Warszawa Wydanie 1 liczba stron 296 Format pdf Spis treści WSTĘP
Rozdział 1. (Stanisław Milczarek)
Menedżer w środowisku pracy – twórca kultury pracy.
1.1. Praca
1.2. Środowisko – pojęcie i właściwości
1.2.1. Środowisko pracy
1.3. Wokół pojęcia kultura
1.3.1. Pojęcie kultura
1.3.2. Kultura organizacyjna
1.3.3. Kultura pracy
1.4. Społeczna odpowiedzialność menedżera w procesie pracy
Przypisy
Rozdział 2. (Alicja Sajkiewicz)
Kultura pracy menedżera kreacją kapitału ludzkiego
? Wprowadzenie
? Triada kultur: pracy, organizacji, narodu
? Kultura pracy menedżera w korporacji międzynarodowej
? Proefektywnościowa kultura pracy menedżerów
? Zarządzanie przez wspólne wartości
? Typy kultury pracy menedżera
Przypisy
Rozdział 3. (Zbigniew Ściborek)
Menedżer a pracownik – stosunki i zachowania
Przypisy
Rozdział 4. (Jadwiga Marek)
Osobowość menedżera a fason kierowania
Przypisy
Rozdział 5. (Ryszard Jurkowski)
Kultura podejmowania decyzji przez menedżera
1. Podejmowanie decyzji poprzez menedżera, uwarunkowania prawne i kulturowe
2. Pojęcie regulacja prawna i struktura dialogu społecznego
3. Trójstronna Komisja ds. Społeczno-Gospodarczych
4. Związki zawodowe
5. Rola pracowników
6. Europejska rada zakładowa
Przypisy
Rozdział 6. (Łukasz Goryszewski)
trudne decyzje menedżera – sprawdzian wiedzy o ludziach
Przypisy
Rozdział 7. (Agnieszka Król)
Partnerstwo rozwojowe przez coaching menedżera
? Wstęp
? Coach, coaching – zagadnienia wprowadzające
? Typy i rodzaje coachingu
? zróżnicowane role coacha
? Wizerunek i autorytet coacha – menedżera
? Standardy mistrzowskiego coachingu
? dobry coach–profil kompetencyjny
Przypisy
Rozdział 8. (Waldemar Stelmach)
O moralności i jej braku w zarządzaniu
Przypisy
Rozdział 9. (Jerzy Osmelak)
Polityka kadrowa a humanizacja pracy
? Humanizacja pracy a zadania polityki kadrowej
? Dyrektywy nowoczesnej polityki kadrowej
? Menedżer jako wychowawca w kulturze pracy
Przypisy
Rozdział 10. (Marzena Kasprzak)
Doradca zawodowy w kulturze pracy
? Doradztwo zawodowe a rynek pracy
? Doradztwo zawodowe jako forma pomocy społecznej
? Instrumenty pracy doradztwa zawodowego
? Metody pracy w doradztwie zawodowym
Przypisy
Rozdział 11. (Stanisław Suchy)
Kształcenie ustawiczne a rozwój kultury pracy
? Wprowadzenie
? Potrzeba kształcenia ustawicznego pracowników i menedżerów
? Kształcenie ustawiczne a edukacja i kultura dorosłych
? Związki kształcenia ustawicznego z kulturą pracy
? Kształcenie ustawiczne i kultura pracy w przedsiębiorstwie
? Kształcenie ustawiczne i kultura wobec wyzwań Unii Europejskiej
? Struktura rozwoju kształcenia ustawicznego w Polsce
Przypisy
Rozdział 12. (Stanisław Milczarek)
Zaufanie – spoiwo kultury pracy menedżera
12.1. Komponenty i aspekty zaufania
12.1.1. Istota zaufania
12.1.2. Właściwości oczekiwanych działań przełożonego i podwładnego
12.2. Uwarunkowania zaufania – wyniki badań
12.3. Rozpoznawanie kultury pracy menedżera
Załączniki:
1. Informacja o respondentach biorących udział w badaniach „Zaufanie w środowisku pracy".
2. Kwestionariusz Rozpoznawania Kultury Pracy Menedżera
3. Informacja o respondentach biorących udział w badaniach „Rozpoznanie kultury pracy menedżera".
Przypisy
Rozdział 13 (Stanisław Milczarek – dobór i opracowanie)
Praktyka – z życia wzięte.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Kultura pracy menedżera. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.