W publikacji szczegółowo omówiono obowiązki, jakie ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy, a także finansowaniu terroryzmu (AML) nakłada na instytucje obowiązane, którymi są m.in. Producenta świadczące usługi w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych i doradcy podatkowi i biegli rewidenci.
Uwzględniono przy tym zmiany wprowadzone do tej ustawy w 2021 r., pokaźnie zwiększające zakres jej używania. Zmiany te dotyczą m.in.: • zakresu obowiązkowego stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, • obowiązkowego wykorzystywania przez instytucje obowiązane wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego, • ochrony pracowników albo współpracowników instytucji obowiązanej anonimowo zgłaszających naruszenia przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, • zakresu krajowej oceny ryzyka, • czynów, za które biuru rachunkowemu mogą być wymierzone kary administracyjne, • powiększenia katalogu instytucji obowiązanych do użytkowania ustawy, • prowadzenia Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, • udostępniania innym podmiotom danych posiadanych przez Generalnego Inspektora informacji Finansowej, • współpracy właściwych polskich organów z właściwymi organami innych państw UE, • działalności dostosowywanej na rzecz spółek albo trustów i działalności w zakresie walut wirtualnych, • zmiany niektórych definicji (m.in.
państwa członkowskiego, beneficjenta rzeczywistego oraz osób zajmujących eksponowane stanowiska polityczne). Publikacja uwzględnia na dodatek zmiany, które: • wprowadziły możliwość elektronicznego doręczenia instytucji obowiązanej protokołu kontroli i wystąpienia pokontrolnego, • dodały notariuszy prowadzących rejestry akcjonariuszy prostych spółek akcyjnych do katalogu instytucji obowiązanych, • dodały proste spółki akcyjne do katalogu podmiotów zobowiązanych do zgłaszania informacji o beneficjentach rzeczywistych, • przyznały dopełniające uprawnienia prokuratorowi związane ze wstrzymywaniem transakcji albo blokadą rachunku.
Opracowanie mieści na dodatek użyteczne wzory dokumentów, które mogą być poprzez biuro rachunkowe wprost wykorzystane w celu dobrego realizowania obowiązków nałożonych poprzez ustawę o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML).
Są to: • wzór oceny ryzyka prania pieniędzy w biurze rachunkowym, • wzór oświadczenia klienta dotyczącego zajmowania eksponowanego stanowiska politycznego, • wzór wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy, a także finansowaniu terroryzmu, • wzór wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy, a także finansowaniu terroryzmu, • wzór zawiadomienia Generalnego Inspektora danych Finansowej o planowanej transakcji, • wzór zawiadomienia Generalnego Inspektora informacji Finansowej o okolicznościach mogących wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy albo finansowania terroryzmu, • wzór formularza identyfikacyjnego instytucji obowiązanej.
Uzupełnieniem poradnika jest ujednolicony tekst ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy, a także finansowaniu terroryzmu (AML), uwzględniający najnowsze zmiany, które weszły w życie w 2022 r.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.