Autobiografizm najróżniejszego rodzaju wypowiedzi filmowych jest niezaprzeczalnym faktem, a sposób, w jaki się przejawia, wymaga złożonych i starannych narzędzi badawczych. Tymczasem literatura przedmiotu jest nieliczna i niezupełnie satysfakcjonująca, co może dziwić, zważywszy, iż zbliżone obszary tematyczne były eksplorowane wielostronnie i starannie. Mam na myśli problem autora, podmiotu i autotematyzmu. Wyłonił się zatem obszar niespenetrowany dostatecznie, dając tym samym pole do wykazania się inwencją, a także samodzielnością i oryginalnością. Powiedzmy od razu, że autorka nie zawodzi pragnień Czytelnika. Jej rozprawa jest interesująca, napisana z polotem i zarazem z respektowaniem reguł warsztatu naukowego, nie brak jej wartości stricte literackich.
Prof. Dr hab. Alicja Helman (z rec. Pracy)
Tematem rozprawy jest autobiografizm filmowy, próba jego zdefiniowania i wyznaczenia głównych nurtów, z których się wywodzi (kina awangardy, undergroundowego, a także nowofalowego). Analiza postawy autobiograficznej twórcy zawartej w dziele wskazuje, iż realizuje się ona przez wielogłosowy status „ja" autobiograficznego, reprodukcyjny charakter obrazu, fabularyzację oraz kreację. Ślad-trop, który autor pozostawia w filmie, zwraca się równocześnie ku niemu samemu. Powtarzające się tropy tworzą natomiast podstawę retoryki twórczości autobiograficznej, czyli katalog zwykle powracających tropów-sygnałów wskazujących na rzeczywistą osobę autora filmowego. Odmienne sposoby zawierania z widzem paktu autobiograficznego pozwalają uporządkować twórczość autobiograficzną według trzech typów „ja" autorskiego, czyli „ja" empirycznego, porte-parole oraz „ja" sylleptycznego, które stały się podstawą analiz twórczości trojga autorów – optymalnie: Jonasa Mekasa, Márty Mészáros, a także Jerzego Skolimowskiego.
Magdalena Podsiadło – adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Autobiografizm najróżniejszego rodzaju wypowiedzi filmowych jest niezaprzeczalnym faktem, a sposób, w jaki się przejawia, wymaga złożonych i starannych narzędzi badawczych. Tymczasem literatura przedmiotu jest nieliczna i niezupełnie satysfakcjonująca, co może dziwić, zważywszy, że zbliżone obszary tematyczne były eksplorowane wielostronnie i skrupulatnie. Mam na myśli problem autora, podmiotu i autotematyzmu. Wyłonił się zatem obszar niespenetrowany dostatecznie, dając tym samym pole do wykazania się inwencją oraz samodzielnością i oryginalnością. Powiedzmy od razu, że autorka nie zawodzi pragnień Czytelnika. Jej rozprawa jest atrakcyjna, napisana z polotem i zarazem z respektowaniem reguł warsztatu naukowego, nie brak jej wartości stricte literackich.
Prof. Dr hab. Alicja Helman (z rec. Pracy)
Tematem rozprawy jest autobiografizm filmowy, próba jego zdefiniowania oraz wyznaczenia głównych nurtów, z których s...
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Autobiografizm filmowy jako ślad podmiotowej egzystencji, AZ#BB0B2304EB/DL-ebwm/pdf. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.