Monografia przedstawia świeże spojrzenie na jakość artykułu, które dzięki uwzględnieniu myślenia kategoriami cyklu życia wychodzi poza dotychczasowe, techniczne rozumienie tego pojęcia. Pokazano możliwości użycia danych pozyskanych dzięki ocenie cyklu życia do komunikowania środowiskowej wydajności produktów, poprzez co opisano nowe podejście i użycie środowiskowej oceny towaru, LCA (life cycle assessment).
Celem podjętych działań jest ocena potencjału przekazywania komunikatów o skuteczności środowiskowej produktów ich nabywcom i konsumentom. Jak dotąd nie zweryfikowano bowiem możliwości wykorzystania jednolitego systemu zezwalającego na przekazywanie takich danych o różnych rodzajach produktów oferowanych na rynku.
Brakuje opracowania zawierającego ocenę możliwości wykorzystania jednolitego systemu znakowania środowiskowego produktów. Aktualnie istnieje prawie 500 przeróżnego typu znaków środowiskowych informujących o zróżnicowanych aspektach związanych ze środowiskiem.
Są one wykorzystywane do znakowania różnorodnego typu produktów, jednak przeważnie jeden znak może być użytkowany wyłącznie do oznaczania jednej solidnej kategorii bądź znajduje użycie w sytuacji kilku wybranych.
obecnie na rynku nie istnieje znak ekologiczny, który miałby użycie dla wszystkich kategorii produktowych, co w połączeniu z mnogością oznaczeń powoduje, że społeczna znajomość znaków ekologicznych jest wciąż na niskim poziomie.
klienci mają problemy nie tylko z ich rozpoznawaniem,w dodatku z interpretacją przekazywanych przez nie treści. Skutkuje to brakiem zaufania do produktów ekologicznych, co znajduje odzwierciedlenie w ich raczej niskim popycie i udziale w rynku.
niezbędne jest więc rozszerzanie zaufania społecznego do znakowania naturalnego produktów, które w przyszłości mogłoby przyczynić się do rozwoju rynku zrównoważonych dóbr i usług. Niezbędne jest także powiększenie świadomości nabywców dotyczącej oceny produktów poprzez pryzmat ich oddziaływania na środowisko.
W monografii przedstawiono wyniki badania przeprowadzonego wśród konsumentów. Dotyczyło ono jednolitego systemu znakowania produktów etykietami środowiskowymi opartymi na wynikach analizy cyklu życia. Jego wyniki pokazują, że jest osiągalne zastosowanie tego kanału komunikacji do przekazywania informacji o sprawności środowiskowej produktów.
Etykiety zawierające dane środowiskowe pozwolą w przyszłości na oznaczenie w ten sam rozpoznawalny sposób przeróżnego rodzaju produktów dostępnych na rynku i na proste porównywanie wydajności środowiskowej w ramach jednej kategorii produktowej.
Zaletą zastosowania takiego systemu jest zniwelowanie szumu komunikacyjnego wynikającego z mnogości używanych aktualnie deklaracji i znaków naturalnych oraz przyczynienie się do zwiększenia świadomości i zainteresowania motywem środowiskową przez szersze grono konsumentów.
Znajdujące użycie w odniesieniu do wszelkich produktów ujednolicone etykiety, zawierające dane pozyskane z analizy procesu życia artykułu, mogłyby także w przyszłości uzupełnić bądźkompletnie zastąpić obecnie stosowane systemy ekologicznego znakowania produktów.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Informacja środowiskowa oparta na ocenie cyklu życia w zarządzaniu produktami, AZ#9E64BEB1EB/DL-ebwm/pdf. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.