Książka ta pozostała pomyślana jako pomoc dla nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Podobnie jak poprzednia publikacja - zawiera ona wprowadzenia ukazujące teoretyczne tło propozycji metodycznych, a następnie scenariusze zajęć. Motywami przewodnimi są kwestie tożsamości, wprowadzanie w świat zróżnicowanych kultur, korzystnieści rozwojowe i działania kształcące i wychowawcze. Na metodyczną część książki składają się na ogół scenariusze zajęć opracowane przez nauczycieli - słuchaczy studiów podyplomowych na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji UŚ -, a także poprzez studentów (w części także nauczycieli) kierunku pedagogika na tym wydziale. Scenariusze były poddawane użytecznej weryfikacji i ewaluacji. We wszystkich uwzględniono podobne komponenty - poczynając od celów zajęć, poprzez propozycje metod i form zajęć, pomocy dydaktycznych, przebieg zajęć - na (w większości) wykorzystanej literaturze kończąc. Do wielu scenariuszy dołączono wzory zabaw, gier i innych pomocy. W sumie powstało oryginalne opracowanie teoretyczno-metodyczne, będące wynikiem współpracy pracowników akademickich, nauczycieli i studentów. Rozważania teoretyczne i propozycje metodyczne dotyczą wybranych, kluczowych kategorii pojęciowych i zagadnień właściwych edukacji w gimnazjum i w szkołach ponadgimnazjalnych, a związanych z wielokulturowością i towarzyszącymi jej zjawiskami - pożądanymi i niepożądanymi. Propozycje metodyczne są stosunkowo bogate w warstwie informacyjno-poznawczej, a jednocześnie sprzyjają aktywności uczniów i dają okazję do przeżyć - składając się na wielostronny cykl kształcenia i wychowania. Pragniemy zwrócić szczególną uwagę Czytelników na te wątki proponowanych zajęć, które nie tylko sprzyjają podejściu właściwemu edukacji wielokulturowej - ukazującej różne kultury, ale także są właściwe edukacji międzykulturowej - zachęcającej do otwartości na Innych i ich kultury, do poznawania i - co więcej - korzystania z dorobku innych kultur, wzajemnego wzbogacania kultury własnej grupy i innych kultur. Zbiór ten zatem przygotowano jako teoretyczno-metodyczną pomoc dla zainteresowanych nauczycieli. Poszczególne propozycje można traktować jako gotowe wzory zajęć, można też znaleźć w nich inspiracje do tworzenia własnych projektów czy modyfikacji adekwatnych w określonych warunkach i sytuacjach edukacyjnych. Będziemy - wraz z autorami opracowań teoretycznych i propozycji metodycznych - radzi, jeżeli Czytelnicy skorzystają z tych możliwości.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Dzieci i młodzież w procesie kształtowania postaw kulturowych. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.