Tom poświęcony historii Szkoły Głównej Warszawskiej, działającej w latach 18621869. Gromadzi cenne dane dotyczące organizacji uczelni, realizowanych programów nauczania, wybitnych wykładowców z nią związanych, miejsca tej instytucji w historiografii polskiej oraz teksty poświęcone obrazowi Szkoły Głównej w oczach jej uczniów i ówczesnego społeczeństwa.
Publikacja powstała w Instytucie Literatury Polskiej Wydziału Polonistyki UW we współpracy z naukowcami z ośmiu polskich ośrodków akademickich i badawczych. Wyszliśmy z założenia, że jakkolwiek miejsce Szkoły Głównej w biografii zbiorowej pozytywistów i ich rówieśników jest perfekcyjnie znane, to wciąż warto pytać o doświadczenia indywidualne jednocześnie jej studentów, jak i wykładowców, o międzypokoleniowe więzi kształtowane na uczelni oraz o różnorodne praktyki komunikacyjne, dzięki którym utrwalała się na bieżąco i po latach jej renoma.
Zależało nam na ogół na nowej lekturze różnorodnych świadectw piśmienniczych, zezwalających zrekonstruować obieg podmiany intelektualnej, transmisję wiedzy, idei, doświadczeń pomiędzy kolejnymi pokoleniami polskiej inteligencji.
Interesowały nas rozmaite typy tekstów, które dokumentowały dorobek uczelni, kształtowały jej wizerunek kulturowy, a także współtworzyły jej historię i legendę. Chcieliśmy wskazać na wielość dyskursów i odmiennych narracji poświęconych Szkole Głównej.
Z tekstu Od redaktorów.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Szkoła główna - kręgi wpływów. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.