Dzieci, przeżywając silne emocje takie jak strach, lęk, smutek czy złość, mogą doświadczać dystresu, niepokoju, dyskomfortu. Choć nie za każdym razem werbalizują nieprzystępne doznania, to ich zachowanie i emocjonalna ekspresja komunikują, iż trudno im znieść własne przeżycia emocjonalne.
Aby uniknąć nieprzyjemnych doświadczyć, podejmują działania nastawione na ich stłumienie, ucieczkę od nich lub odwrócenie od nich uwagi. Zachowania te z czasem są wzmacniane negatywnie, ponieważ zawsze, gdy uda się uniknąć przeżywania przytłaczających emocji i wywołującej je sytuacji, dyskomfort znika.
Niestety stosowanie strategii opartej na unikaniu na dłuższą metę nie pozwala nauczyć się skuteczniejszych i bardziej pomocnych sposobów radzenia sobie z intensywnymi emocjami. Program terapeutyczny opisany w niniejszym poradniku jest przeznaczony dla osób w wieku 7–13 lat dotkniętych zaburzeniami emocjonalnymi (m.in.
zaburzenie lękowe uogólnione, fobia społeczna, zaburzenie paniczne, fobie swoiste, agorafobia, zaburzenia depresyjne). Pomaga dzieciom zrozumieć odczuwane emocje i działania podejmowane w reakcji na nie.
Zmierza do zmiany nawyków związanych z regulacją emocji,zmniejszyć intensywność i częstotliwość narzucających się, przytłaczających uczuć. Uczy, że emocje – nawet te nieprzystępne i niewygodne – pełnią ważną funkcję, dlatego tak znaczna jest ich akceptacja, zezwalająca zapanować nad odruchową reakcją, by reagować produktywniej.
Kształtowane w jego ramach umiejętności bazują na strategiach i zasadach zaczerpniętych z terapii poznawczo-behawioralnej, terapii behawioralnej, a także terapii opartych na uważności i akceptacji. Niniejszy poradnik – stanowiący uzupełnienie podręcznika terapeuty – służy do powtarzania i utrwalania wiadomości zdobytych podczas sesji.
gromadzi wszystkie materiały konieczne do wykonywania zadań zaleconych przez terapeutę. Jest źródłem rzetelnej wiedzy dla dzieci oraz ich rodziców, wspierając ich działania pomiędzy sesjami. Prezentowany program terapeutyczny wpisuje się w podejście transdiagnostyczne w terapii zaburzeń emocjonalnych – lękowych i nastroju (depresyjnych).
wykonano go z myślą o efektywnej pracy z młodymi osobami wykazującymi objawy kilku zaburzeń, objawy podprogowe albo mieszane. Jego modułowa struktura zezwala na terapeucie realizację całego procesu terapeutycznego bądź zmienionie go w taki sposób, żeby jak najlepiej przypasować interwencję do odbiorcy.
Poszczególne techniki są nakierowane na podstawowe problemy leżące u podstaw zaburzeń emocjonalnych. Cele programu terapeutycznego obejmują: • udoskonalone zrozumienie własnych przeżyć emocjonalnych; • dopuszczanie do siebie emocji, a także ich akceptowanie; • podważanie automatycznych myśli i rozwijanie sprężystego myślenia; • wyeliminowanie emocjonalnego reagowania; • oswojenie się z doznaniami fizycznymi wpływającymi na sposób przeżywania emocji; • zwalczenie negatywnych, unikowych reakcji; • reagowanie na emocje w konstruktywny sposób.
Tytuł Transdiagnostyczna terapia zaburzeń emocjonalnych dzieci. Poradnik Autor David H. Barlow,Emily L. Bilek,Jamie A. Sherman Tłumacz Agnieszka Pałynyczko-Ćwiklińska Wydawnictwo GWP EAN 9788374899345 ISBN 9788374899345 Kategoria Nauki humanistyczne\Psychologia ilość stron 224 Format 19x24.5x1.4 cm Rok wydania 2022 Oprawa Miękka ze skrzydełkami Wydanie 1 Waga 0.448 kg
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Transdiagnostyczna terapia zaburzeń emocjonalnych dzieci poradnik. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.