Strategia zorientowana na ochronę środowiska jest nienaruszalną częścią społecznej odpowiedzialności biznesu i przyciąga zainteresowanie ze strony naukowców oraz praktyków, jednak właściwie bez skupiania się na samej odpowiedzialności przedsiębiorstw za środowisko naturalne i na tworzeniu konkurencyjnych strategii zorientowanych na ochronę środowiska.
Problem ten jest zatem ważną przesłanką podjęcia tematu publikacji. Wybór ścieżki strategicznej przedsiębiorstwa związanej z wymogimi ochrony środowiska jest silnie zdeterminowany wpływem presji interesariuszy, jednak w polskiej literaturze przedmiotu rzadko poddaje się analizie siłę, wariant i charakter oddziaływania interesariuszy z uwagi na reakcję strategiczną przedsiębiorstw wobec zagadnień środowiska naturalnego.
Istnieje zatem luka poznawcza w odniesieniu do niejednoznacznych wyników badań dotyczących nacisków interesariuszy w zakresie ochrony środowiska na strategie przedsiębiorstw. Niewystarczająco przeanalizowano jeszcze bezpośrednie i pośrednie powiązania między wielkością przedsiębiorstwa i typami strategii zorientowanych na ochronę środowiska i, jak dotąd, niewiele uwagi poświęcono badaniu efektów wynikających z relacji między strategią środowiskową a presją interesariuszy – i w tym aspekcie prezentowane wyniki badań wypełniają ową lukę.
W monografii sformułowano szereg hipotez badawczych, które następnie poddano weryfikacji. Opisano teoretyczne ramy zarządzania uwzględniające aspekty ochrony środowiska. Zwrócono uwagę na rolę strategicznych zdolności do zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw, dzięki którym istnieje możliwość równoważenia celów środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, co na skutek czego prowadzić może do przewagi konkurencyjnej.
Następnie poruszono kwestie istoty, nośników i mechanizmów strategii zorientowanych na ochronę środowiska oraz zawarto empiryczną ocenę wpływu presji interesariuszy na typy strategii, a także efektów działalności przedsiębiorstwa wynikających z ich przyjęcia.
Monografię zakończono podsumowaniem, w którym sfomułowano wnioski wynikające z weryfikacji hipotez badawczych.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla środowisko naturalne w strategiach przedsiębiorstw. perspektywa interesariuszy. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.