Kiedy przyciśnie nas bieda, kryzys i ból istnienia, na przekór wszystkiemu uciekamy w świat żartu i beztroski. Ruszamy do kabaretu, żeby zobaczyć jak artyści kpią w żywe oczy z tych, którzy zgotowali nam kłopoty. W kabarecie jest wszystko: piosenka, poezja i pieprzny dowcip. Nie dziwota, „kabaret" to przecież nazwa zestawu naczyń z przyprawami - sól z pieprzem, coś dla smaku. Dla każdego coś miłego.
Polski kabaret mocno się zmienił poprzez ponad stulecie swego istnienia. Zaczęło się od krakowskiego „Zielonego balonika" wzorującego się na paryskich kabaretach z Montmartre’u. W Polsce międzywojennej kabaret przybrał formę teatrzyku, oscylującego pomiędzy rewią a tradycyjnym kabaretem. Podstawą były: literackie teksty najwyższej próby, gwiazdorskie aktorstwo i profesjonalna konferansjerka. Z kolei po drugiej wojnie światowej kabaret przejął rolę politycznego odgromnika – zarówno montowanego poprzez niepokornych twórców, jak i przez władze polityczne. Na scenach kabaretowych występowała śmietanka aktorska, a cięte, złośliwe i pełne aluzyjnych treści teksty pisali znani autorzy.
- Zielony Balonik. Królewskie miasto Kraków i frywolne żarciki.
- Qui pro quo. Julian Tuwim, Marian Hemar i legendarna konferansjerka Fryderyka Járosy’ego
- Perskie i Morskie Oko. Eugeniusz Bodo robi z siebie małpę
- Piwnica pod Baranami
- Salon Niezależnych. Wieczni protestanci
- Kabaret Dudek. Rzeczpospolita najkorzystniejszych aktorów i efektownych tekściarzy
- Pod Egidą. „Więcej powietrza!" Ilu kolegów z garderoby donosiło po spektaklu na pana Janka?
- Tey. Legendarny duet Smolenia i Laskowika
Po odzyskaniu wolności można było mówić już wszystko i o wszelkich. Część kabareciarzy poszła do polityki, a niektórzy znani, cenioni, a niepokorni dorobili się literek TW przed nazwiskiem.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Mistrzowie polskiego kabaretu. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.