Monografia Kształcenie umiejętności pisania w dydaktyce języka polskiego jako obcego jest pierwszym kompleksowym opracowaniem poświęconym skuteczności pisania. Ukazuje jej istotę i złożoność, a także rolę, jaką odgrywa w procesie kształcenia językowego i omawia cykl jej rozwijania i objaśnia sposoby kontroli stopnia opanowania kompetencji tekstotwórczej.
Całości dopełnia szczegółowy scenariusz lekcji kształcącej umiejętność opisywania przedmiotów, znaczna bibliografia, indeks osobowy i aneksy zawierające rozwinięcie niektórych zagadnień. Można tu znaleźć odpowiedzi nie tylko na pytania, jak uczyć pisania i jak je testować, ale także – po co go uczyć.
Ukazują dobitnie, że jest ono obligatoryjne w całym procesie opanowywania polszczyzny i musi mieć stałe miejsce w programach nauczania. Tom jest adresowany z reguły do uczących (się) języka polskiego jako obcego, ale może służyć ponadto uczącym (się) polszczyzny jako języka odziedziczonego (poza Polską), a także drugiego (jako komponentu języka szkolnej edukacji w kraju).
Kształcenie umiejętności pisania w dydaktyce języka polskiego jako obcego jest pracą unikatową i stanowi potrzebne kompendium wiedzy na temat nauczania produktywności pisania nie tylko cudzoziemców. Początkujący nauczyciele znajdą w tej publikacji podpowiedź, jak uczyć pisania polskich wypowiedzi wysokojakościowych, doświadczeni zaś zostaną zaproszeni do skonfrontowania swoich dotychczasowych doświadczeń z ustaleniami i wskazówkami Autorki, snucia refleksji nad zaproponowanymi rozwiązaniami i do wdrożenia wielu Jej pomysłów.
Dla wszystkich będzie to pasmo przyjemności czytelniczych i zachęta do poświęcenia pokaźniejszej uwagi pisaniu w wykonywanym przez nich procesie dydaktycznym. To praca niezmiernie erudycyjna, napisana ładnym językiem, odznaczająca się oryginalnym stylem i elegancją wysłowienia.
Stanowi nieszablonową kopalnię wiedzy glottodydaktycznej podanej ze znawstwem i pasją. (z rec. Dr hab. Anny Dunin-Dudkowskiej, prof. UMCS) Ewa Lipińska – dr hab., profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego.
W kręgu jej zainteresowań badawczych znajdują̨ się̨ sprawy Polonii oraz dydaktyka języka polskiego jako obcego i odziedziczonego, a w szczególności nauczanie pisania. Autorka i współautorka licznych publikacji (monografii, artykułów oraz podręczników do nauki języka polskiego jako obcego), prac popularnonaukowych oraz recenzji, a także współredaktorka wielu opracowań naukowych, jak np.
Język ojczysty, język obcy, język drugi (2003), Polskość w Australii (2013), ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego (2005), Pisać jak z nut (2016), Nauczanie języka polskiego jako obcego w grupach heterogenicznych (2019) i Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy (2021).
Prowadziła liczne szkolenia dla uczących języka odziedziczonego we współpracy z instytucjami i stowarzyszeniami polonijnymi działającymi w kraju i za granicą. Poprzez sporo lat współpracowała z Państwową Komisją ds.
Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego. Odznaczona metalicznym Krzyżem Zasługi oraz Medalem Komisji Edukacji Narodowej.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Kształcenie umiejętności pisania w dydaktyce języka polskiego jako obcego (E-book). Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.