Pierwsza publikacja kompletnie poświęcona zagadnieniu wyrażania emocji negatywnych w kontekście nauczania języka polskiego i kultury polskiej jako obcych gromadzi gruntowną analizę teoretyczną o charakterze interdyscyplinarnym, która może zainteresować badaczy wielu obszarów zajmujących się zagadnieniem emocji.
Autorka opisuje przeprowadzone przez siebie badania poświęcone znajomości sposobów wyrażania emocji negatywnych przez cudzoziemców uczących się polszczyzny. Ich wyniki posłużyły do przygotowania funkcjonalnych rozwiązań dydaktycznych pomocnych lektorom i nauczycielom języka polskiego jako obcego.
kolekcja przygotowywana poprzez Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców POLONICUM Uniwersytetu Warszawskiego, pod kierunkiem Justyny Zych. Publikacja wpisuje się w stosunkowo nowy i ważny temat badawczy, niedużo rozpoznany na gruncie glottodydaktyki polonistycznej.
W części analityczno-badawczej i dydaktycznej praca ma charakter pionierski, przynosząc szereg ważnych odpowiedzi związanych z zagadnieniem nauczania wyrażania emocji w języku polskim jako obcym. […] Monografia niewątpliwie znajdzie odbiór w środowisku glottodydaktyków, i to nie tylko specjalistów w nauczaniu jpjo.
Stanowić będzie pokaźną pozycję dla badaczy i teoretyków, jak i osób zajmujących się dydaktyką jpjo. Rozbudowana część teoretyczna, przywołująca i analizująca opracowania w rozległym spektrum historycznym, w ujęciu interdyscyplinarnym może stanowić przydatną pomoc dla studentów i doktorantów wyższych uczelni.
Część analityczno-badawcza i dydaktyczna będą widoczną pomocą dla lektorów i studentów kierunku nauczania języka polskiego jako obcego. (Dr hab. Piotr Horbatowski, Uniwersytet Jagielloński) Autorka w sposób erudycyjny, dowodzący Jej eksperckiej wiedzy przedmiotowej i chęci zgłębienia podjętej tematyki, porusza się w świecie teorii odnoszących się do wyrażania emocji w filozofii, psychologii, antropologii, komunikacji międzykulturowej, socjologii, językoznawstwie i glottodydaktyce.
[…] Oprócz zalet teoretycznych monografia ma niemało walorów poręcznych. […] Materiał gramatyczny i leksykalny przydatny w nauczaniu sposobów wyrażania emocji został opracowany w formie inwentarza opatrzonego przykładami i uwzględniającego zagadnienia leksykalne, fleksyjne, składniowe, odmienne i nieodmienne części mowy, szablonowe zwroty i frazeologizmy związane z wymiarami konceptualizacji uczuć.
Jest to na pewno postępowe opracowanie, podobnie jak autorskie pomysły ćwiczeń związanych z nauczaniem sposobów wyrażania emocji negatywnych w jpjo. […] [Oddawana w ręce czytelników publikacja] to nowoczesne, oryginalne dzieło o wysokich walorach naukowych i praktycznych – wybitne, dojrzałe i odważne studium nad afektami, które uznaję za jedną z najważniejszych polonistycznych prac o charakterze glottokulturoznawczym.
(Dr hab. Grażyna Zarzycka, prof. UŁ, Uniwersytet Łódzki) ********* Emotions – Culture – Language. Expressing Negative Emotions in Polish Glottodidactics The first publication dedicated entirely to the problem of expressing negative emotions in the context of teaching Polish culture and language as foreign contains a thorough, interdisciplinary theoretical analysis, which may be of interest to researchers who work in different fields exploring the problem of emotions.
The author describes her research on the ways in which foreigners learning Polish express their negative emotions. The results were used for preparing practical didactic solutions, which can be adopted aby teachers of Polish as a foreign language.
The series prepared żeby the Center for Polish Language and Polish Culture for Foreigners POLONICUM of the University of Warsaw, under the supervision of Justyna Zych. ********* Dr Barbara Łukaszewicz (ORCID 0000-0002-2320-8934) – doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie językoznawstwo.
Starszy asystent w Centrum Polonicum na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Absolwentka filologii polskiej i studiów podyplomowych z zakresu glottodydaktyki polonistycznej na Uniwersytecie Warszawskim oraz filologii norweskiej na Uniwersytecie SWPS.
Egzaminatorka uprawniona do sprawowania funkcji przewodniczącej komisji na państwowych egzaminach atestowych z języka polskiego jako obcego. Kierowniczka zespołu autorskiego, a także współautorka podręcznika i zeszytu ćwiczeń „Zdaj się na polski!".
Do jej zainteresowań naukowych należą m.in. Rozwijanie kompetencji kulturowej i międzykulturowej, metodyka nauczania kultury polskiej jako obcej, wiedza o społeczeństwie polskim w kształceniu kulturowym cudzoziemców i autonomia w procesie uczenia się języka obcego.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Emocje - kultura - język. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.