Tytuł Ochrona interesu pracownika delegowanego w ramach świadczenia usług w Unii Europejskiej Autor Michał Szypniewski Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-8160-854-1 seria Monografie Rok wydania 2019 liczba stron 348 Format pdf Spis treści Wykaz skrótów |str. 13
Wprowadzenie |str. 17
Rozdział 1
W poszukiwaniu znaczenia „interesu pracownika” |str. 25
1. Koncepcje teoretyczne na temat pojęcia „interes” |str. 25
1.1. Uwagi wstępne |str. 25
1.2. Koncepcje „interesu” w naukach społecznych |str. 26
1.3. Koncepcje „interesu” w naukach ekonomicznych |str. 30
1.3.1. Uwagi wstępne |str. 30
1.3.2. Interes ekonomiczny grupy państw |str. 31
1.3.3. Interes ekonomiczny państwa |str. 32
1.3.4. Interes ekonomiczny pracownika |str. 33
1.3.5. Interes ekonomiczny pracodawcy |str. 34
1.3.6. Interes ekonomiczny jako przyczyna procesów migracyjnych |str. 35
1.3.7. Migracja jako tło gry interesów |str. 41
1.3.8. Gra interesów a prawo |str. 45
1.4. Koncepcje „interesu” w naukach prawnych |str. 47
2. Charakterystyka interesu pracownika w prawie pracy |str. 50
2.1. Pojęcie interesu pracownika w ujęciu doktrynalnym |str. 50
2.2. Warianty interesu pracownika według wybranych kryteriów |str. 53
3. Charakterystyka ogólna prawnej ochrony interesu pracownika |str. 55
3.1. Uwagi wstępne |str. 55
3.2. Ochrona interesu pracownika w ujęciu unijnego prawa pracy |str. 55
3.3. Ochrona interesu pracownika w ujęciu prawa polskiego |str. 57
Rozdział 2
W kierunku delegowania pracowników |str. 61
1. Geneza delegowania pracowników |str. 61
2. Kształtowanie się podstaw prawnych delegowania pracowników |str. 63
3. Obecne podstawy prawne delegowania pracowników |str. 74
3.1. Podstawy prawne delegowania pracowników w prawie unijnym |str. 74
3.1.1. Traktatowe źródła regulacji delegowania pracowników – między swobodą przepływu pracowników a swobodą świadczenia usług |str. 74
3.1.2. Podstawy prawne delegowania pracowników w prawie wtórnym Unii Europejskiej |str. 79
3.2. Podstawy prawne delegowania pracowników w prawie polskim |str. 82
4. Cele ustawodawstwa w przedmiocie delegowania pracowników |str. 84
4.1. Cel ogólny: rozwój jednolitego rynku przy poszanowaniu polityki społecznej |str. 84
4.2. Swobodne świadczenie usług |str. 85
4.3. Uczciwa konkurencja |str. 90
4.4. Ochrona pracowników delegowanych |str. 95
4.5. Ochrona krajowych rynków pracy |str. 97
4.6. Pewność prawa |str. 100
4.7. Ambiwalentne cele ustawodawstwa w przedmiocie delegowania pracowników a interes pracownika delegowanego |str. 101
4.8. Interes pracownika delegowanego a interes pracodawcy delegującego |str. 105
5. Prawo do delegowania versus prawo do bycia delegowanym w adekwatnych warunkach – ogólna struktura normatywna |str. 107
5.1. Uprawnieni |str. 107
5.2. Podmioty obowiązane |str. 109
5.3. Przedmiot prawa |str. 110
6. Ustawodawstwo w przedmiocie delegowania pracowników a ekonomiczna analiza prawa |str. 111
7. Wnioski – podsumowanie |str. 113
Rozdział 3
konstrukcja prawna delegowania pracowników |str. 115
1. Uwagi terminologiczne |str. 115
2. Formy delegowania – uwagi wstępne |str. 117
3. Przesłanki ogólne – części konstytutywne, wspólne dla wszelkich form delegowania |str. 119
3.1. Ponadnarodowy charakter świadczonych usług |str. 119
3.2. Wymóg istnienia stosunku pracy w okresie delegowania |str. 121
3.3. Ograniczony okres trwania delegowania |str. 126
4. Przesłanki szczególne – charakterystyka poszczególnych form delegowania |str. 129
4.1. Charakterystyczne delegowanie, delegowanie właściwe |str. 129
4.2. Delegowanie wewnątrz grupy |str. 134
4.3. Wynajem pracowników |str. 136
5. Ograniczenia i wyłączenia spod regulacji dyrektywy 96/71 |str. 139
5.1. Wyłączenia wyraźne |str. 139
5.2. Wyłączenia dorozumiane |str. 141
5.3. Transport międzynarodowy a delegowanie |str. 143
6. Państwo przedsiębiorstwa delegującego i państwo miejsca delegacji |str. 148
7. Pojęcie pracownika delegowanego |str. 150
8. Pojęcie przedsiębiorstwa delegującego |str. 155
9. Interes pracownika delegowanego a kompozycja prawna delegowania w świetle koordynacji systemów zabezpieczeń społecznych |str. 161
9.1. Uwagi wstępne |str. 161
9.2. Budowa prawna delegowania pracowników – koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego versus prawo pracy |str. 163
9.3. Implikacje wykorzystywania jednego systemu prawa ubezpieczeń społecznych dla interesu pracownika delegowanego |str. 166
10. Budowa prawna delegowania a krajowe środki prawne pozwalające na czasowe świadczenie pracy za granicą |str. 168
11. Kompozycja prawna delegowania w prawie polskim |str. 170
11.1. Uwagi terminologiczne |str. 170
11.2. Podporządkowanie pracownika a delegowanie |str. 174
11.2.1. Prawna formuła podróży służbowej a delegowanie |str. 176
11.2.2. Zmiana miejsca pracy a delegowanie |str. 187
11.2.3. Analiza krytyczna środków prawnych służących kierowaniu pracowników za granicę w prawie polskim |str. 192
12. Wnioski – podsumowanie |str. 197
Rozdział 4
Warunki zatrudnienia pracownika delegowanego |str. 201
1. Charakter norm prawnych określających warunki zatrudnienia pracownika delegowanego |str. 201
1.1. Delegowanie pracowników a normy kolizyjne prawa prywatnego |str. 201
1.2. Normy maksymalnych odstępstw versus standard niepokaźnej ochrony pracowników |str. 204
1.3. Charakter norm prawnych wymuszających swoją właściwość |str. 209
1.4. Charakter norm prawnych określających warunki zatrudnienia pracownika delegowanego a zasada dobrości |str. 215
2. Ustanawianie warunków zatrudnienia w państwie przyjmującym |str. 219
3. Typy warunków zatrudnienia w państwie przyjmującym |str. 227
3.1. Charakterystyka ogólna |str. 227
3.2. Maksymalne okresy pracy i niewiele znaczące okresy wypoczynku |str. 229
3.3. Śladowy wymiar płatnego corocznego urlopu wypoczynkowego |str. 234
3.4. Wynagrodzenie wraz ze stawką za nadgodziny |str. 239
3.5. Warunki wynajmu pracowników |str. 247
3.6. Zdrowie, bezpieczeństwo i higiena w miejscu pracy |str. 248
3.7. Środki ochronne w zakresie warunków zatrudnienia kobiet ciężarnych albo pań bezpośrednio po urodzeniu dziecka, a także dzieci i młodzieży |str. 251
3.8. Równe traktowanie kobiet i , a także inne przepisy w zakresie niedyskryminacji |str. 254
3.9. Warunki zakwaterowania pracowników |str. 255
3.10. Stawki dodatków albo zwrot wydatków |str. 256
4. Warunki zatrudnienia w razie dłuższego okresu delegowania |str. 257
5. Warunki zatrudnienia w świetle zasady równości |str. 258
6. Warunki zatrudnienia a obowiązki informacyjne pracodawcy |str. 262
7. Warunki zatrudnienia a przepisy porządku publicznego |str. 265
8. Warunki zatrudnienia pracownika delegowanego w prawie polskim |str. 267
9. Wnioski – podsumowanie |str. 269
Rozdział 5
Gwarancje i środki prawne służące ochronie interesu pracownika delegowanego |str. 273
1. Czynniki modelujące przestrzeganie prawa a delegowanie pracowników |str. 273
2. Podmioty zobowiązane do egzekwowania prawa pracy właściwego dla pracowników delegowanych |str. 274
3. Współpraca administracyjna i dostęp do informacji |str. 277
4. Wymagania administracyjne i środki kontrolne |str. 279
5. Odpowiedzialność solidarna (pod)wykonawcy |str. 281
6. Szczególne zasady dotyczące właściwości sądu |str. 285
7. Transgraniczne egzekwowanie kar administracyjnych |str. 291
8. Gwarancje i środki prawne służące ochronie interesu pracownika delegowanego w prawie polskim |str. 294
9. Wnioski – podsumowanie |str. 300
Zakończenie |str. 303
Bibliografia |str. 317
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Ochrona interesu pracownika delegowanego w ramach świadczenia usług w unii europejskiej. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.