Klasyka literatury japońskiej. Osamu Dazai - komplet 3 książki
Tajima Shūji, przystojny redaktor bogacący się na czarnym rynku powojennego Tokio, ma jeden problem – zbyt dużo kochanek, z którymi ponadto chce się rozstać. Tylko jak sprawić, by zgodziły się wypuścić go z dłoni?
Tak rozpoczyna się Goodbye – ostatni (!), niedokończony utwór Osamu Dazaia, wybitnego pisarza, którego twórczość wciąż raduje się w Japonii wielką popularnością. Prace nad tą komedią przerwała samobójcza śmierć autora.
Niniejszy zbiór przedstawia przekrój bogatej i przeróżnej twórczości Dazaia. Czytelnik odnajdzie tu nie tylko boleśnie szczere wyznania, z których znany jest autor, odnoszące się do jego samotnej młodości, problemów z uzależnieniem czy nieudanych prób samobójczych. W książce znalazły się ponadto pełne ironii i humoru rozważania o przyziemnych aspektach życia, zaskakujące przetworzenia zachodniej tradycji oraz przestroga, by nigdy nie ufać psom.
2) Otogizoshi: Księga japońskich opowieści
Fascynująca interpretacja konwencjonalnych opowieści japońskich osadzona poprzez autora w realiach II wojny światowej. Uniwersalne historie o uczuciach i zmaganiach z losem opowiedziane są w niebanalny, intrygujący sposób, a stare opowieści nabierają nowego sensu w obliczu wojennej tragedii. „Otogizōshi. Księga japońskich opowieści" to genialny przykład na książkę, która pozostając na wskroś „japońska" przemawia jeszcze do zachodniego czytelnika.
3) Uczennica
„Poranki są takie, jak żeby to powiedzieć, bezczelne. Nie mogę znieść tego mnóstwa smutnych spraw, które mnie wtedy przytłaczają. Nie mogę! Nie mogę! Rano jestem najbrzydsza. Nogi mam ciężkie ze zmęczenia i już nic nie chce mi się robić. To pewnie dlatego, iż nie śpię głęboko. „Kto rano wstaje..." – bzdura. Rano jest szaro. Za każdym razem, zawsze jednakowo. Pustka. Kiedy rano leżę pod kołdrą, dopadają mnie czarne myśli. Nic mi się nie podoba. Same różne, nieznośne rozczarowania, wszystkie na raz, wlewają się we mnie, doprowadzają do agonii.
Ranki są podłe".
fragment utworu
Uczennica została napisana na samym początku literackiej kariery Osamu Dazai. Momentalnie jednak zyskała rozgłos – zwykle dzięki mistrzowskiemu użyciu języka. Był to styl, który z powodzeniem mógłby znaleźć się w dzienniku nastoletniej dziewczyny, a jednocześnie – szczególnie malowniczy i sugestywny. Dziś widzimy w tej opowieści ironiczny opis społeczeństwa i walkę jednostki o wolność. To tematy, które Dazai eksplorował nie tylko w swej twórczości, lecz które były także wiodącymi wątkami w jego niedługiej i burzliwej biografii.
Osamu Dazai (właśc. Shūji Tsushima; 1909–1948) to jedna z najważniejszych postaci w literaturze japońskiej. W czasie swojego burzliwego – bo naznaczonego uzależnieniami i licznymi próbami samobójczymi – życia zasłynął jako mistrz nowego stylu, wyśmienicie władający językiem, potrafiący głośno wyrazić stany uczuciowe kolejnych pokoleń młodych Japończyków.
Młoda narratorka „Uczennicy" nadal jest na etapie odkrywania siebie, a wytwarzana poprzez Dazai kronika jej emocjonalnych przemian jest arcydziełem.
Thomas Rimer, University of Pittsburgh
lecz przedstawione w potężnym czasie, miejscu i kulturze, przesłanie i przestroga od Dazai mają wydźwięk uniwersalny.
David Stahl, Binghamton University SUNY
Osamu Dazai (właśc. Shūji Tsushima; 1909-1948) to jedna z najważniejszych postaci w literaturze japońskiej. W czasie swojego burzliwego – bo naznaczonego uzależnieniami i licznymi próbami samobójczymi – życia zasłynął jako mistrz nowego stylu, nadzwyczajnie władający językiem, potrafiący głośno wyrazić stany uczuciowe kolejnych pokoleń młodych Japończyków.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Pakiet: goodbye i wybrane opowiadania, otogizoshi: księga japońskich opowieści, uczennica, AZ#4F133DF3EB/DL-ebwm/epub. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.