sztuczna inteligencja, przemysł 4.0, gospodarka cyrkularna, powstające i znikające zawody, postępowe modele biznesowe, nowe produkty inwestycyjne, media społecznościowe i inne trendy gospodarcze wywołują,zarówno sami przedsiębiorcy, jak i pracownicy, a także konsumenci czują się zagubieni.
Nierzadko stają przed dylematami moralnymi, z jakimi nikt wcześniej się nie mierzył. Szukają etycznych podpowiedzi i wskazówek, jak w różnorodnych sytuacjach biznesowych powinni się zachować. Odpowiedź na pytanie, gdzie można znaleźć przywódców posiadających zdolność rozwijania i umacniania standardów etycznego innowacyjnania w biznesie, znajduje się w książce dr.
Roberta Sroki. Monografia Nieodkryci przywódcy współczesnej etyki biznesu jest poświęcona roli, jaką pełnią samoregulacje w kreowaniu standardów etycznych w życiu gospodarczym. Autor pomija odgórną regulację narzuconą przez państwo i oddolną samoregulację przedsiębiorstw i koncentruje się na samoregulacji w ramach branży, dokonywanej za sprawą organizacji branżowych, które najlepiej wiedzą, gdzie pojawiają się zagrożenia i prawdopodobieństwo przekroczenia granicy – prawnej lub moralnej.
W przeprowadzonych poprzez siebie badaniach dowodzi powinności, zasadności i możliwości przyjęcia poprzez organizacje branżowe roli zbiorowego przywódcy etyki biznesu. Odkrywa potencjał tkwiący w organizacjach branżowych i ukazuje, w jaki sposób mogą one wyznaczać i egzekwować standardy etycznego progresywnania w przestrzeni gospodarczej.
Książka stawia dużo pytań i zmusza do refleksji przedsiębiorców należących do organizacji branżowych i angażujących się w ich działania. Przedstawia także poręczny model wdrażania i organizowania samoregulacji branżowej związanej ze standardami etycznymi oraz wskazówki i rozwiązania dla organizacji branżowych, które zdecydują się przyjąć rolę przywódców współczesnej etyki biznesu.
Książka pokazuje nowatorskie, multidyscyplinarne podejście do kluczowych zagadnień etyki biznesu, a jednocześnie prezentuje szereg propozycji rozwiązań, które mogą i powinny być wprowadzone w życie, co ma szczególne znaczenie praktyczne.
Jest przy tym potężnie osadzona w myśli teoretycznej jednocześnie z obszaru etyki biznesu, jak i socjologii, filozofii i nauk politycznych, z elementami prawa, zarządzania i ekonomii. Toruje drogę do przeciwstawienia się lubianej – niestety – tezie w polskim życiu gospodarczym i społecznym, iż etyka biznesu to tylko sfera „pustych deklaracji” i teoretycznych rozważań filozofów oderwanych od realiów życia.
Autor stawia mnóstwo znacznych dla przedstawicieli biznesu i nauki pytań, prowadzi atrakcyjne analizy i wysuwa ważne i praktyczne tezy. - z recenzji dr. Hab. Bolesława Roka, prof. ALK Monografia poprawnie prezentuje, iż standardy etyczne nie są dodatkiem do działalności gospodarczej, ale jej znacznym elementem.
Nie należy ich rozumieć tylko jako ograniczeń, bowiem mogą stać się źródłem pionierskich rozwiązań i stanowić zachętę do lepszego poznawania aktualnych i potencjalnych klientów. Etyka biznesu jest ukazana jako pakiet norm generowanych w ramach branży i opartych na korzystnym rozpoznaniu jej specyfiki oraz możliwych zagrożeń.
Etyka nie tylko zezwala na unikanie zagrożeń, lecz także zachęca do przemyślenia na nowo celów strategicznych firm. - z recenzji dr. Hab. Jacka Sójki, prof. UAM dr Robert Sroka jest etykiem biznesu łączącym badania naukowe z pracą w biznesie i współpracą z administracją centralną.
Od 15 lat teoretycznie i praktycznie zajmuje się etyką biznesu, odpowiedzialnym inwestowaniem, compliance, ładem korporacyjnym i prawami człowieka. Dyrektor ds. Odpowiedzialnego inwestowania na Europę Środkową, a także rzecznik etyki w funduszu inwestycyjnym Abris Capital Partners.
Współpracownik Katedry Przedsiębiorczości i Etyki w Biznesie Akademii Leona Koźmińskiego. Zrealizował kilkadziesiąt projektów doradczych, wspierając rady nadzorcze i zarządy spółek oraz fundusze inwestycyjne we wdrażaniu programów etycznych, systemów antykorupcyjnych, strategii odpowiedzialnego biznesu i ładu korporacyjnego.
Doświadczenia zawodowe zdobywał, pracując m.in. W EY w zespole zarządzania ryzykiem nadużyć i w zespole zmian klimatu i stabilnego rozwoju. Autor i współautor kilkudziesięciu artykułów naukowych, analiz, raportów, przewodników i narzędzi dla biznesu, w tym książki Etyka…
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Nieodkryci przywódcy współczesnej etyki biznesu. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.