Człowiek ponowoczesny żyje w ciągłej teraźniejszości, a imperatyw rozciągliwości wymaga regulowania planów na przyszłość do kapitalistycznej gospodarki rynkowej. To jednak odbija się na przeszłości, gdyż historię można sprzedać jak każdy inny towar.
W jaki sposób ów hedonistyczny konsumeryzm odbija się na reprezentacjach przeszłości w przestrzeni publicznej? Zakres tematyczny książki, w której publikują badacze z czternastu wiodących ośrodków akademickich w Europie, wykracza poza dotychczasowe metody analizy przeszłości w teraźniejszości, prowadzone pod hasłami polityki historycznej czy pamięci zbiorowej.
Tematy tu podejmowane obejmują związki historii z mediami i gospodarką, są też zadawane pytania o skutki ekonomizacji przeszłości dla współczesnego rozumienia historii. Miloš Řezník, Magdalena Saryusz-Wolska, Sabine Stach i Katrin Stoll współpracują w zespole badawczym „Funkcjonalność historii w późnej innowacyjności" w Niemieckim Instytucie Historycznym w Warszawie (Deutsches Historisches Institut Warschau).
Instytut istnieje od 1993 roku. Do jego zadań należy prowadzenie badań naukowych nad historią Polski i stosunków polsko-niemieckich w kontekście europejskim i międzynarodowym. Ponadto Instytut wspiera naukową debatę historyczną na płaszczyźnie międzynarodowej.
Miloš Řezník, Magdalena Saryusz-Wolska, Sabine Stach, Katrin Stoll Historia w późnym kapitalizmie: wprowadzenie I. Upublicznianie historii Madeleine Brook Historia, narracja historyczna a „rekonstrukcja historyczna": niedługi kształt dotychczasowych zjawisk i debat Cord Arendes, Juliane Tomann Wytyczanie dróg ku sferze publicznej: czym są public history i historia stosowana? II.
Sprzedawanie historii Veit Damm Historia i funkcje jubileuszy historycznych w świecie biznesu i pracy od XIX wieku po współczesność Manfred Grieger Historia przedsiębiorstw jako „zagospodarowanie przeszłości": niemiecka historia i komunikacja historyczna w XXI wieku III.
Przeżywanie historii Sabine Stach Czas podróży w czasie. O turystyfikacji historii najnowszej w XXI wieku w Warszawie Marketa Spiritova Jubileusz jako wydarzenie: „aksamitna rewolucja" w lubianej kulturze pamięci IV.
Pokazywanie historii Judith Keilbach „nowe obrazy" w telewizji historycznej. O zaimplementowaniu i waloryzacji nagrań z czasów narodowego socjalizmu Angela Schwarz „Niedźwiedzie, które jeżdżą na rowerach jednokołowych"? Historia i jej funkcje w grach komputerowych o XX-wiecznych dziejach Europy Środkowo-Wschodniej Bettina Severin-Barboutie Opowiadanie historii przez komiks: sprawozdanie z badań V.
Upolitycznianie historii Monika Heinemann Muzeum historyczne jako fabryka pamięci – polski boom muzealny z perspektywy nowej muzeologii Marcin Napiórkowski Powtarzanie rewolucji. Analiza strukturalna debaty sejmowej z 10 listopada 1997 r.
nad exposé premiera Jerzego Buzka i uchwałą z okazji rocznicy odzyskania niepodległości Noty o autorach Indeks nazwisk
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Historia w kulturze ponowoczesnej. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.