Doświadczeni polscy terapeuci o funkcjonalnej stronie psychoterapii dzieci i młodzieży
Wielu osobom początkującym praktykę psychoterapeutyczną przeprowadzenie całego cyklu leczenia dziecka albo nastolatka – od momentu pierwszej wizyty do zakończenia terapii – może nastręczać trudności. Nasuwać się mogą wątpliwości:
Czy ważne są cele dziecka, czy rodzica? Czy po terapii dziecko ma lepiej spełniać wymagania dorosłych, czygenerować swoją autonomię? Jak zaplanować udział rodziców w psychoterapii? Który program terapeutyczny wybrać? Jak wytwarzać zaangażowanie w terapię?
Niniejszy przewodnik to nieocenione źródło wiedzy dla osób pracujących terapeutycznie z dziećmi i młodzieżą. Autorzy – doświadczeni polscy terapeuci – ukazują z funkcjonalnego punktu widzenia zasady, metody, a także niuanse pracy z tą grupą wiekową. Dzielą się swoją wiedzą i warsztatem, wyjaśniając, jak interpretować i realizować ustrukturyzowane programy terapii poznawczo-behawioralnej i jak uzupełnia się podejście klasycznej terapii poznawczo-behawioralnej z trzecią falą terapii behawioralnych. Uwzględniając wszystkie aspekty procesu terapeutycznego, przedstawiają kolejne etapy pracy z dzieckiem od momentu jego pierwszej wizyty z rodzicami w gabinecie, w tym:
• stawianie diagnozy,
• tworzenie planu leczenia,
• zawieranie kontraktu z pacjentem i jego rodzicami,
• wybór programu terapeutycznego,
• opracowanie konceptualizacji przypadku,
• budowane relacji,
• wzbudzanie motywacji,
• omawianie trudności w pracy z pacjentem podczas superwizji.
Prezentowane wiadomości zostały zilustrowane przykładami i opisami przypadków leczenia takich zaburzeń, jak: depresja, choroba afektywna-dwubiegunowa, zaburzenia lękowe, PTSD, zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, samookaleczenia, zaburzenia odżywiania, ADHD, agresja i zaburzenia zachowania, choroba tikowa, moczenie nocne oraz zanieczyszczanie się.
Książka posiada komplet {pomocn|przydatn)ych materiałów do wykorzystania w trakcie terapii – zarówno jako podpowiedź dla specjalisty (wzór wywiadu, schemat sesji, wzory kontraktów terapeutycznych, szablony do konceptualizacji), jak i do pracy z dzieckiem i jego rodzicami podczas sesji.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Psychoterapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.