W jaki sposób szacunek, empatia i mądre wyznaczanie granic pomagają wychowywać uważne, samodzielne i szczęśliwe dzieci. Sarah Ockwell-Smith obala mnóstwo mitów, które nagromadziły się wokół kar i motywowania dzieci, i proponuje alternatywne, sprawne podejście, u którego podstaw leży szacunek do dziecka.
Nie należy jednak mylić go z rozpieszczaniem czy ignorowaniem niepożądanych zachowań – w centrum jej metody leżą zrozumienie i realistyczne wymagania względem dzieci, a także właściwe reagowanie na złe zachowanie.
Proponowana poprzez nią łagodna dyscyplina skupia się na nauczaniu i uczeniu się zamiast na karach i nagrodach. Znakiem rozpoznawczym Sarah Ockwell-Smith jest funkcjonalne, świeże podejście i skupienie się nie tyle na „filozofii" i teoretyzowaniu, ile na zaradzeniu mocnym problemom.
Dlatego wśród poruszanych w książce tematów wynajdziemy propozycje rozwiązań na: - dąsanie się i płacz, - zadziorne czy niszczycielskie zachowania, - niesłuchanie i odmawianie posłuszeństwa, - bezczelność i pyskowanie, - rywalizację między rodzeństwem, - kłamanie, - przeklinanie, - niską samoocenę i brak pewności siebie.
Łagodna dyscyplina wyszuka zastosowanie w odniesieniu do dzieci w przeróżnym wieku – od raczkujących maluchów po nastolatków. Ta książka to mnóstwo motywacji i komplet narzędzi do zmiany podejścia na bardziej uważne i współczujące.
*** Czy dyscyplina może być łagodna? Sarah Ockwell-Smith przekonuje, że wychowywanie dzieci to na ogół praca nad sobą i wzajemne inspirowanie do rozwoju. Nakłania, by bliskie relacje tworzyć na uważności, empatii i szacunku.
A także wiedzy o sobie i dzieciach – bo przecież nie karzemy ryby za to, że nie umie chodzić. – Anna Kario-Skoczylas, blog bezkarinagród.pl Nareszcie książka, która koncentruje się na rozwiązaniach z poszanowaniem obu stron – z uwzględnieniem trudności zarówno u dorosłego, jak i u dziecka.
Drogą do celu jest więc zrozumienie i bliskość, nazywanie potrzeb i emocji oraz realistyczne kryteria. Zaskoczy Was liczba konkretnych sytuacji, przykładów i rozwiązań! – Patrycja Ptaszek, blog mamowato.pl Okładka Strona tytułowa Strona redakcyjna Rekomendacje Spis treści Podziękowania Jak korzystać z tej książki Wstęp Czym jest dyscyplina Czym jest łagodna dyscyplina Wychowanie autorytarne Wychowanie permisywne Wychowanie autorytatywne Jak stać się rewelacyjnym nauczycielem Kim jest dobry uczeń Łagodna dyscyplina w praktyce Zachowaj spokój należycie sformułuj kryteria Umacniaj więź z dzieckiem Akceptuj i przyjmuj emocje dziecka Argumentuj i dawaj korzystny przykład Kiedy zacząć wychowywać Rozdział 1.
Dlaczego dzieci źle się zachowują Fizjologiczne przyczyny niepożądanych zachowań Dieta Brak snu Nadmiar bodźców w otoczeniu Niedojrzała komunikacja werbalna Psychologiczne przyczyny niepożądanych zachowań Brak kontroli nad własnym życiem niepożądane zachowania u innych Brak więzi Deficyt dzieciństwa – kiedy dzieciom nie pozwala się być dziećmi Niska samoocena Powszechne mity na temat złego zachowania Rozdział 2.
Jak dzieci się uczą Abraham Maslow i motywacja dobry przykład Nastawienie na rozwój Style uczenia się Wzrokowcy Słuchowcy Czytelnicy/piszący Kinestetycy Uczenie się poprzez doświadczanie i schematy Łączenie Wkładanie Nakrywanie Lokalizacja Toczenie Zrzucanie Przekształcanie Przemieszczanie Otoczenie sprzyjające nauce Rozdział 3.
Jak rozwija się mózg dziecka Jak rozwija się mózg Jak rozwijać umiejętność dostosowywania emocji Kontrola impulsów Myślenie krytyczne, analityczne, abstrakcyjne i hipotetyczne Rozwój empatii Podejmowanie ryzyka Odchylenia od neurologicznej przeważnieści Nadpobudliwość psychoruchowa z deficytem uwagi (ADHD) Zaburzenia opozycyjno-buntownicze (ODD) Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD) Rozdział 4.
Problem z lubianymi metodami wychowawczymi Nieskuteczne doraźne metody wychowawcze Problem z karą Warunkowanie klasyczne i instrumentalne Kary fizyczne Problem z nagrodami Odwracanie uwagi Potencjalnie wydajne metody Chwalenie Konsekwencje Rozdział 5.
Metody wychowawcze w szkole Wychowanie w szkole: problemy Błędne rozumienie motywacji Przyklejanie łatek i wzmocniony sposób myślenia Zakaz wychodzenia na przerwę i zabranianie zabawy Zawieszenie w prawach ucznia albo wykluczenie z klasy Szkolne systemy nagród Jak szkoły mogłyby się zmienić Kroki do poprawy metod wychowawczych w szkole Co się dzieje, gdy metody wychowawcze w szkole i w domu są różne Dlaczego dzieci zachowują się inaczej w domu, a inaczej w szkole Rozdział 6.
Jak sobie radzić z zadziornym i destruktywnym zachowaniem Skąd się bierze agresja u dzieci niełatwe emocje Poczucie braku więzi Dokuczanie Modelowanie zachowań Jak namawiać dziecko, aby zachowywało się trafnie nieraz zadawane pytania o agresję u dzieci Jak można powstrzymać dziecko przed gryzieniem innych Jak można powstrzymać dziecko przed kopaniem innych Jak można powstrzymać dziecko od kopania czy uderzania przedmiotów Jak można powstrzymać dziecko poprzez rzucaniem przedmiotami Prawdziwe historie Rozdział 7.
Jak sobie radzić z marudzeniem i fochami Dlaczego dzieci się dąsają i marudzą Brak kontroli Brak umiejętności komunikacji Brak umiejętności regulowania emocji Poczucie przytłoczenia Przemęczenie Poczucie, iż nie zostało się wysłuchanym Jak można powstrzymać marudzenie i fochy Słuchaj uważnie Alternatywne sposoby komunikowania się większa autonomia Więcej czasu na relaks Więcej fizycznej bliskości namawiaj dziecko do okazywania emocji Prawdziwe historie Rozdział 8.
Jak sobie radzić, kiedy dziecko nie słucha i odmawia współpracy Dlaczego dzieci nie słuchają Słaba komunikacja Niejasne instrukcje Polecenia niedostosowane do wieku Brak elementu zabawy Brak poczucia kontroli Brak więzi Brak empatii i zrozumienia typowe sytuacje Dziecko nie chce iść spać Dziecko nie chce sprzątać swojego pokoju Dziecko nie chce założyć butów Dziecko nie chce odrabiać lekcji Dziecko nie chce wyłączyć konsoli Prawdziwe historie Rozdział 9.
Jak sobie radzić z niekulturalnym i aroganckim zachowaniem Dlaczego dzieci zachowują się niekulturalnie i arogancko Brak empatii i zrozumienia Reakcja stresowa Bezsilność Dysonans poznawczy Przekraczanie rubikonu Jak sobie radzić z nieuprzejmym zachowaniem i arogancją wymogi dopasowane do wieku Empatia Zredukuj stres Przyznawaj się do błędów i zachowuj spokój zwiększ autonomię Prawdziwe historie Rozdział 10.
Jak sobie radzić z rywalizacją między rodzeństwem Skąd się biorą walki pomiędzy rodzeństwem Brak jednostkowej uwagi Porównywanie Etykiety Faworyzowanie Zbyt duża presja wywierana na starsze dziecko Zbyt niedużo okazji do samodzielnego rozwiązywania sporów Jak ograniczać rywalizację między rodzeństwem Więcej indywidualnej uwagi nakłaniaj do współpracy i dbaj o równe traktowanie nakłaniaj dzieci do samodzielnego rozwiązywania problemów Stwórz dzieciom prywatną przestrzeń Prawdziwe historie Rozdział 11.
Jak sobie radzić z kłamstwem Jak my, jako rodzice, przyczyniamy się do kłamstw Dlaczego dzieci kłamią Bo cię kochają Bo zostały nauczone, że za prawdę czeka je kara Bo nie wierzą, że mogą ci zaufać Bo prawda jest niewygodna Presja otoczenia Jak zachęcać dzieci do uczciwości Moja historia Rozdział 12.
Jak sobie radzić z przeklinaniem Dlaczego dzieci przeklinają Reakcja stresowa Brak kontroli impulsów Wyuczone zachowania Walka o władzę i brak uwagi Testowanie granic dla efektu ciekawe brzmienie słów lub brak alternatywy Jak reagować na przekleństwa Nie ignoruj brzydkich słów Nie reaguj przesadnie Wyjaśnij znaczenie tych słów Zaspokajaj potrzebę autonomii i uwagi Skup się na emocjach, które kryją się za słowami Zaproponuj alternatywę Prawdziwe historie Rozdział 13.
Jak sobie radzić z niską samooceną i brakiem pewności siebie Co sprawia u dzieci niską samoocenę lub brak pewności siebie wzmocniony sposób myślenia Dokuczanie Chwalenie Motywacja zewnętrzna Etykietowanie Nadopiekuńczość Ignorowanie skomplikowanych emocji Jak poprawić samoocenę dziecka Kochaj bezwarunkowo Rozwijaj w dziecku umiejętność rozwiązywania problemów Mów dziecku o swych uczuciach do niego Okazje do ćwiczenia samodzielności Kształtuj w dziecku pozytywne nastawienie Afirmacje Prawdziwe historie Rozdział 14.
Praca z rodzicielskimi demonami Wystarczająco dobry rodzic Jak sobie radzić z niechcianymi opiniami i radami Kwestionowanie własnego podejścia do wychowania Jak przekonać partnera do łagodnej dyscypliny Jak sobie radzić z własną złością Dlaczego rodzice się złoszczą Jak sobie radzić w trudnej chwili Co zrobić, kiedy puszczą ci nerwy Strategie radzenia sobie ze złością Co robić w te dni, kiedy masz ochotę się poddać Rozdział 15.
Twoja droga do łagodnej dyscypliny dodatkowe źródła wiedzy
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Łagodna dyscyplina. jak wychować samodzielne, empatyczne i szczęśliwe dzieci. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.