Niniejsza monografia podejmuje aktualną i ważną tematykę z punktu widzenia współczesnej gospodarki, w której pożądanym skutkiem jest intensyfikowanie powiązań nauki i biznesu. Wiedza, rozwój technologiczny, bezustanna innowacja to podstawowe części gwarantujące rozwój i przewagę konkurencyjną gospodarki.
Współpracę między przedsiębiorstwami, instytucjami otoczenia biznesu i sektorem B+R postrzega się jako układ najszczególniej sprzyjający rozwojowi gospodarczemu. Rozbudowa sieci powiązań między poszczególnymi aktorami lokalnymi, dostarcza wiedzy dla kreowania innowacji, wzmacnia ideę podmiany danych.
W związku z powyższym kooperacja przedsiębiorstw z sektorem B+R jest elementem koniecznym dla budowania progresywnej i konkurencyjnej gospodarki Polski. Monografia porusza tematykę nowoczesności, w tym także odnosząc się do metody tworzenia innowacyjnych produktów i usług - design thinking, a także ukazuje pozycję Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej w kontekście postępowości.
Nie tylko w Polsce od lat można obserwować, iż innowacje zajmują pokaźne miejsce w polityce, a także odgrywają ważną rolę w rozwoju gospodarczym. Monografia odnosi się jednocześnie do procesów tworzenia wiedzy jak i jej dystrybucji i wykorzystania, wyróżniając konieczność współdziałania przeróżnych partnerów sceny gospodarczej.
Jak wyznaczono na podstawie przeanalizowanych w monografii przypadków, kreowanie współpracy na linii nauka – biznes w polskich realiach nie jest zadaniem prostym i wciąż wymaga działań usprawniających. Monografia demonstruje przykłady współdziałania środowiska akademickiego z sektorem przemysłowym oraz wynikające z tej współpracy liczne korzyści zarówno dla sektora nauki jak i przedsiębiorstw.
Korzyści te są związane z odejściem od modelowego rozwiązywania potencjalnych problemów i przejściem do poszerzania wiedzy, na którą jest realne zapotrzebowanie w gospodarce. Choć kooperacja sektora nauki z sektorem przedsiębiorstw ze względu na osiągane korzyści (uwzględnianie w programach nauczania potrzeb przedsiębiorców, bezpośredni kontakt przedsiębiorców z naukowcami, nowe powiązania, nowe możliwości, powstanie nowych startupów, świeże usługi) wydaje się być oczywista, to wciąż wskazuje się na liczne bariery współpracy pomiędzy tymi sektorami co również w monografii zostało scharakteryzowane.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Innowacje w polskiej nauce w obszarze nauk ekonomicznych. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.