Badania prowadzone nad funkcjonowaniem człowieka we współczesnym świecie z natury rzeczy muszą obejmować spore spektrum tematów, co wynika z co najmniej dwóch powodów: po pierwsze, człowiek jako istota społeczna stanowi nieprzystępny przedmiot eksploracji naukowej, gdyż liczne związki przyczynowo-skutkowe warunkujące istnienie jednostki w społeczeństwie niełatwo zobaczyć. Nie dziwi zatem konieczność prowadzenia badań poświęconych wyłącznie wybranym aspektom funkcjonowania człowieka, by w ten sposób, kosztem uzyskania szerszej perspektywy, osiągnąć bardziej szczegółowy wgląd w wybrane obszary. Po drugie, zmieniające się na skutek postępu naukowego, w tym z reguły, choć nie wyłącznie, technologicznego, w zawrotnym tempie otoczenie skutkuje nie tylko koniecznością prowadzenia badań nad zagadnieniami eksplorowanymi w innej rzeczywistości, lecz także wymaga podejmowania nowych, pojawiających się na bieżąco tematów badawczych. Z powyższych względów niniejszy tom poświęcony został tylko wybranym aspektom funkcjonowania człowieka, które obejmują kwestie bezpieczeństwa, zdrowia i edukacji. Na podkreślenie zasługuje fakt,między wymienionymi obszarami zachodzić mogą sprzężenia zwrotne, dlatego też niektóre prace trudno przypisać do jednego tylko zagadnienia tematycznego. Zgromadzone tu artykuły przygotowane zostały poprzez badaczy pochodzących z całej Polski, dzięki temu czytelnik może zapoznać się z aktualną motywem badawczą podejmowaną w przeróżnych ośrodkach akademickich (m. In. W Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, Politechnice Częstochowskiej, Uniwersytecie Warszawskim). Aspekt bezpieczeństwa stanowi przedmiot rozważań pierwszych czterech opracowań. S. Wierzbicki dokonuje analizy bezpieczeństwa wewnętrznego Rzeczypospolitej po likwidacji Wojskowych Służb Informacyjne. Rozważania koncentrują się na działalności Służby Wywiadu Wojskowego oraz Służby Kontrwywiadu Wojskowego. Choć problematyka badawcza związana z funkcjonowaniem służb specjalnych łączy się nierozerwalnie z problemami wynikającymi z niedostępnością źródeł, jak wynika z opracowania S. Wierzbickiego, warto dokonywać analiz na podstawie przystępnych materiałów, nawet jeżeli nie wszystkie postawione hipotezy dadzą się zweryfikować. A. Krampichowski omawia problematykę bezpieczeństwa morskiego państwa, wskazując m. In. Na jego znaczenie dla konkurencyjności gospodarki polskiej, a także na konieczność zapewnienia światowej konkurencyjności polskiego przemysłu okrętowego. P. Błasiak przybliża kwestie bezpieczeństwa danych w systemie informatycznym klasy CRM, a prowadzone rozważania dotyczą bezpieczeństwa w rozmiarze technologicznym. Wskazując na różnorodne niebezpieczeństwa czyhające w wirtualnej rzeczywistości, autor optymalnie akcentuje, że w polskim systemie prawnych brakuje regulacji prawnych zapewniających zapewnienie bezpieczeństwa w sieci. Jednym z interdyscyplinarnych opracowań jest artykuł K. Karbownik, która przybliża znaczenie telepracy jako formy realizowania pracy zawodowej przez osoby z niepełnosprawnością. Choć expressis verbis autorka nie odnosi się do bezpieczeństwa, nie ulega wątpliwości, że możliwość realizowania pracy stanowi jedną z najważniejszych czynności w życiu człowieka, a wynagrodzenie stanowiące efekt tej działalności jest gwarantem zabezpieczenia egzystencji i poczucia stabilności życiowej. Choć telepraca pełni dla osób niepełnosprawnych rozmaite pozytywne funkcje (oprócz podstawowej - dochodowej, też socjalizacyjną, rehabilitacyjną oraz rozwojową), w polskich przedsiębiorstwach nie jest to z ochotą używana praktyka zatrudniania. Kolejne artykuły związane są ze zdrowiem człowieka. A. Łaska Formejster i Ł. Kutyło, w oparciu o informacje z Polski i wybranych krajów, dokonują analizy porównawczej stanu zdrowia i zadowolenia z systemu opieki zdrowotnej i pracy lekarzy, a w konkluzji rozważań wskazują na istnienie ciekawych stereotypów rozpowszechnionych w świadomości polskich pacjentów. 10 O J. Aleksandrowiczu, twórcy szkoły hematologicznej, który nie tylko rozumiał znaczenie eksperymentów w procesie rozwoju nauki,ponadto się nimi posługiwał, pisze R. Paliga. R. Dec charakteryzuje amyloidowe agregaty, omawiając przy tym ich związek z niektórymi chorobami i perspektywę terapii wybranych schorzeń. Z innego punktu widzenia na kwestię zdrowia patrzy J. Bujak-Lechowicz, która w nurcie metodologii kognitywnej, gdzie jedną z ważniejszych funkcji pełni metafora, analizuje problematykę schizofrenii. Powołując się na literaturę przedmiotu, autorzy kolejnego opracowania, W. Lewicki i B. Stankiewicz, przypominają, iż moda na zdrowy styl życia przyczyniła się do postrzegania sportu poprzez pryzmat praw marketingowych. Z tego też względu w artykule podjęta zostaje problematyka wartości sportowca. Szeroko rozumiana edukacja to kolejny aspekt funkcjonowania człowieka w społeczeństwie, któremu poświęcono cztery artykuły. W. Biel omawia znaczenie nowych mediów w trakcie przygotowywania się do egzaminów zawodowych w aspekcie jednostkowego procesu uczenia się. P. Dzieduszyński zwraca uwagę na kwestie etyczno - moralne, przed rozwiązaniem których postawieni mogą zostać naukowcy prowadzący badania wśród wychowanków instytucji opiekuńczo - wychowawczych. Problematyka ADHD stanowi przedmiot rozważań kolejnego opracowania, przygotowanego przez I. Basaj. Autorka wskazuje na ogromną rolę nauczyciela w pracy z uczniami przebywającymi w świeci ADHD. J. A. Pawłowicz omawia tworzoną przez inżynierię odwrotną możliwość użycia programów CAD w opracowaniu informacji z pomiaru skanerem laserowym 3D. Przyświecające zawartości tego tomu zróżnicowanie tematyczne i metodologiczne pozwala posiadać nadzieję, iż czytelnicy zainteresowani kwestiami bezpieczeństwa, zdrowia i edukacji, warunkującymi działalność człowieka, znajdą w niniejszej publikacji opracowania przykuwające ich uwagę
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Człowiek w społeczeństwie wybrane aspekty badawcze bezpieczeństwo zdrowie edukacja. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.