Od lat 50. XX wieku japońskie przedsiębiorstwa produkcyjne i stosowane w nich metody zarządzania były źródłem fascynacji badaczy zarządzania, a w latach późniejszych - zazdrości praktyków. Mimo usilnych starań mnóstwo przedsiębiorstw próbujących imitować japońskie rozwiązania ponosiło porażkę, co przyczyniło się do utrwalenia stereotypu na temat japońskich praktyk produkcyjnych jako determinowanych przez kulturę narodową i niemożliwych do przetransferowania poza granice Japonii. Celem książki był opis cyklu ewolucji ZZL i praktyk produkcyjnych w dwunastu japońskich przedsiębiorstwach w Polsce, a także ukazanie roli kultury jako jednego z czynników determinujących przebieg tego cyklu. Wnioski płynące z badania są niezwykle optymistyczne i motywujące. Okazuje się bowiem,sławna japońska skuteczność i praktyki produkcyjne są w wyraźnie mniejszym stopniu, niżeli się powszechnie uważa, determinowane poprzez japońską kulturę narodową. Fakt, że niektóre z badanych przedsiębiorstw, choćby w oczach japońskich menedżerów, osiągały wyniki porównywalne do zakładów japońskich, oznacza, że szanse posiadają wszystkie polskie marki produkcyjne, które w świadomy i konsekwentny sposób rozwijać będą swoją funkcję personalną. Autor podejmuje ważną dla dyscypliny nauk o zarządzaniu problematykę kształtowania funkcji personalnej w przedsiębiorstwie produkcyjnym. Praca jest osadzona w obszarze zarządzania japońskiego, który obejmuje w ujęciu równocześnie teoretycznym, jak i użytecznym - zestaw założeń, zasad i narzędzi wyróżniających się na tle innych narodowych czy kulturowych podejść do zarządzania. Podejście użyte przez dra Tomasza Olejniczaka należy uznać za oryginalne i znaczące dla rozwoju nauk o zarządzaniu. Na szczególne podziw zasługują tu dojrzałość syntezy dorobku międzynarodowego i oryginalne zastosowanie materiałów w języku japońskim. Dr hab. Maria Aluchna, prof. SGH Dr Tomasz Olejniczak jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym Katedry Zarządzania Akademii Leona Koźmińskiego. Absolwent Japonistyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Wydziału Zarządzania The University of Tokyo. Stypendysta Japan Foundation i japońskiego Ministerstwa Edukacji. Członek Polskiego Stowarzyszenia Badań Japonistycznych, Association of Japanese Business Studies oraz Japan Academy of International Business Studies. Jego zainteresowania badawcze obejmują zarządzanie międzynarodowe i międzykulturowe, zarządzanie zasobami ludzkimi, a także historię biznesu.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Czy kultura ma znaczenie?, AZ#1F90C706EB/DL-ebwm/mobi. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.