Tytuł ABC pedagoga specjalnego. Poradnik dla nauczyciela ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi dla studentów kierunków pedagogicznych oraz osób zainteresowanych kształceniem integracyjnym Autorzy Aleksandra Tomkiewicz-Bętkowska, Alicja Krztoń Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-564-5 Rok wydania 2011 Kraków Wydanie 4 liczba stron 168 Format pdf Spis treści Wstęp 11
Część pierwsza. Miejsce dziecka upośledzonego umysłowo w szkole masowej 15
Charakterystyka upośledzenia umysłowego 17
Najczęstsze przyczyny trudności w uczeniu się 24
1. Zaburzenia rozwoju ruchowego 24
2. Zaburzenia spostrzeżeń wzrokowych 28
3. Zaburzenia spostrzeżeń słuchowych 29
4. Zaburzenia rozwoju mowy 29
Edukacja dzieci upośledzonych umysłowo w szkole masowej 31
Teoretyczne założenia i warunki dobrej integracji 34
Kilka rad dla nauczyciela, jak należy innowacyjnać z uczniem specjalnej troski 38
Podsumowanie 39
Rola pedagoga specjalnego w klasie integracyjnej 42
Część druga. Rewalidacja indywidualna jako forma wspierająca kształcenie dziecka upośledzonego umysłowo w szkole masowej 47
Rewalidacja indywidualna – cele i zadania 49
Ramowy program rewalidacji indywidualnej 50
Wskazówki do pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo podczas zajęć rewalidacji jednostkowej 52
Część trzecia. Przykładowe ćwiczenia użytkowane na zajęciach rewalidacji jednostkowej zgodnie z ramowym programem rewalidacji 55
Przykłady ćwiczeń według ramowego programu rewalidacji 57
Część czwarta. Zakres czynności i uprawnienia pedagoga specjalnego w klasie integracyjnej 69
Część piąta. Przykładowe opracowania potrzebne w pracy pedagoga specjalnego 75
Dokumentacja przebiegu nauczania ucznia niepełnosprawnego 77
Przykładowe opracowanie dokumentacji przebiegu nauczania ucznia niepełnosprawnego Beaty C 78
dane o uczniu 78
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego 78
skatalogowane informacje o uczniu (wywiad środowiskowy, informacje lekarskie, opinie o uczniu, inne) 79
Z wywiadu lekarskiego 81
Semestralna ocena opisowa ucznia 82
Diagnoza pedagogiczna określająca potężne i słabe strony ucznia oraz typ wsparcia, jakie dziecko otrzyma 83
Program edukacyjny 85
Program terapeutyczny 86
Oświadczenie rodzica (prawnego opiekuna) 89
Karta obserwacji ucznia klasy I 90
Przykładowe opracowanie standardów wymagań dla ucznia klas I i IV 96
Standardy wymagań dla ucznia klasy I 96
Standardy wymagań dla ucznia klasy IV 102
Przykładowy rozkład materiału dla uczniów klas I i IV 127
Schemat tabeli. Dzienny plan dydaktyczno-wychowawczy dla uczniów klasy I 127
Przykładowy dzienny plan dydaktyczno-wychowawczy (rozkład materiału) dla uczniów klasy I 128
Schemat tabeli. Plan dydaktyczno-wychowawczy (rozkład materiału) dla uczniów klasy IV 131
Tygodniowy rozkład materiału dla uczniów klasy IV z j. Polskiego, matematyki i przyrody 132
Schemat konspektu 139
Przykładowe opracowanie konspektów w klasach I–III 141
Konspekt do lekcji – klasa I 143
Konspekt do lekcji – klasa II 148
Konspekt do lekcji – klasa III 153
Przykładowe oceny opisowe 157
Bibliografia 167
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla ABC pedagoga specjalnego. Poradnik dla nauczyciela ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi dla studentów kierunków pedagogicznych oraz osób zainteresowanych kształceniem integracyjnym. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.