Mnemoliterki to ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu - wykorzystujące mnemotechnikę w postaci zakładek obrazowych, ponieważ najmocniej naturalnym sposobem uczenia się dziecka jest uczenie wykorzystujące obraz, emocje i ruch, co z kolei "uruchomia" wyobraźnię, zezwalając na ukonkretnienie materiału abstrakcyjnego, jakim są litery. Zakładki obrazowe [1] (alfabet skojarzeniowy) skonstruowano w taki sposób, by wybrane litery (obszerne i znikome o podobnym obrazie graficznym i litery podobne o odmiennym kierunku i położeniu) zostały pokojarzone z przedmiotami przypominającymi dziecku o cechach typowych danej litery i jej odmienności od innych. Uzmysłowi to dziecku, że dana litera jest jedyna w swym typu. W celu podniesienia produktywności i przyjemność zapamiętywania - "zakładki obrazowe" należy wesprzeć metodą "żywych" opowiadań uwzględniających te rzeczy, które są ważne i posiadają być zapamiętane. "Ożywienie" liter służy zapisaniu ich w umyśle. Im obraz jest bardziej surrealistyczny tym prawdopodobieństwo zapamiętania wzrasta. Tworzenie takich obrazów buduje możliwość "ozdabiania" danej litery w taki sposób, aby jej kształt i cechy standardowe zachowały się w pamięci dziecka ze względu na interesującą "prezentację". Przykładem może być wierszyk "ożywiający" literę a: wielkie A to drabina, po której aligator Al się wspina. W łapce niewielki talerzyk trzyma i łyżeczką pyszne ciasteczko wcina. Talerzyk z łyżeczką, niewielkie a przypomina. Gdyby nie ta łyżeczka, to ciastko nie zjedzone, na Ala byłoby obrażone. Dziecko korzystając z ćwiczeń, może samo wizualizować litery i rysować ich "kształtopodobne" odpowiedniki na odwrocie kartki i bawić się wyobraźnią w wymyślanie zabawnych opowiadań lub wierszyków, których bohaterami będą literki i sam ich autor czyli dziecko. Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych z zastosowaniem mnemotechnik przeznaczone są dla wszystkich dzieci rozpoczynających przygodę z czytaniem i pisaniem. W szczególności jednak posiadają pomóc zapamiętać kształty liter podobnych, dzieciom mającym trudności z nabywaniem umiejętności czytania i pisania, dzieciom z grupy ryzyka dysleksji, dzieciom z fragmentarycznymi deficytami rozwojowymi, w szczególności cechującymi się zaburzeniami percepcji wzrokowej. Mnemoliterki mogą być wykorzystane w czasie wspólnych zabaw w domu ("pod okiem" osoby dorosłej), w przedszkolu i na zajęciach lekcyjnych w szkole, w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także na zajęciach wyrównawczych i rewalidacyjnych.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Mnemoliterki. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.