Chcąc zmienić szkoły, system oświatowy, analizuje się wieloaspektowo te czynniki, które są widoczne i których wpływ przyjęło się rozumieć. Jednak właśnie dlatego, iż wydają się one oczywiste, nie można ich uznawać za naturalny stan rzeczy. Nie można nie doceniać upływającego czasu, nowych wydarzeń i nowych potrzeb zbiorowych i jednostkowych. Takie stanowisko przyjęli autorzy zbioru, wskazując, że przestrzeń edukacyjna szkoły nasycana jest wciąż nowymi treściami. […] wybór tekstów ukazuje różnorodne obszary zmian wewnątrz szkoły i obszary zmian, w których szkoła musi się odnaleźć. […] Przedstawione w tym zbiorze propozycje […] sygnalizują zmiany, pokazują ich kontekst i znaczenie w szerzej ujętym procesie edukacyjnym. Są warte uwagi, w ich świetle bowiem widać kierunek zmian i można dostrzec bariery w ich drogach realizacji. Prof. Dr hab. Krystyna Ferenz fragment Słowa wstępnego
Tytuł Przestrzeń edukacyjna Podtytuł dylematy, doświadczenia i oczekiwania społeczne Autorzy Mirosław Kowalski, Agnieszka Pawlak, Anita Famuła-Jurczak Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-724-3 Rok wydania 2010 Kraków Wydanie 1 ilość stron 231 Format pdf Spis treści Krystyna Ferenz
Słowo wstępne
Część I
Przestrzeń edukacyjna – nadzieje i niepokoje społeczne
Bogusław Śliwerski
Komu służą rankingi oświatowe? Współczesny dyskurs o rywalizacji w szkolnej edukacji
Dariusz Stępkowski
Ukształcalność jako zasada działania edukacyjnego
W sprawie zapomnianej kategorii J. F. Herbarta i jej współczesnej reinterpretacji
Mirosław Kowalski, Daniel Falcman
Świadomość społeczna jako przestrzeń niewspółmierności Logosow: racjonalności linearnej, logiki dwuwartościowej i triady aksjologicznej a wymiary świata ponowoczesnego (konsekwencje dla pedagogiki i socjologii wiedzy)
Agnieszka Pawlak
Indywidualizm i podmiotowość w szkole w kontekście teorii „społeczeństwa ryzyka"
Barbara Wolny
Edukacja dla zdrowia (o zdrowiu) ucznia (aksjologiczne podstawy edukacji zdrowotnej – analiza założeń nowej Podstawy programowej)
Ryszard Małachowski
Biografia w metodologii badań historyczno-pedagogicznych
Beata A. Orłowska
Edukacja wielokulturowa – konieczność czy chwilowa moda?
Część II
Uczeń w przestrzeni edukacyjnej – oczekiwania, doświadczenia i dylematy społeczne
Ewa Muszyńska
skrajne zachowania uczniów
Monika Szpringer
Szkoła jako środowisko profilaktyczne zachowań problemowych w opinii uczniów szkół gimnazjalnych
Lidia Wawryk
Obraz zachowań zadziornych gimnazjalistów (komunikat z badań)
Anita Famuła-Jurczak
Uczniowie o sobie – budowanie obrazu samego siebie w codzienności szkolnej
Bożena Dusza
Portret ucznia w świetle wypracowań licealistów (doniesienie z badań)
Agnieszka Olczak
Obraz ucznia w wypowiedziach przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
Jolanta Lipińska-Lokś
„dobry dorosły" w rzeczywistości szkolnej ucznia z niepełnosprawnością
Krzysztof Wąż
Wybrane tendencje w przemianach obyczajowości seksualnej młodzieży
Mirosława Furmanowska
Edukacja seksualna uczniów niepełnosprawnych intelektualnie
Helena Ochonczenko
Problemy rzecznictwa uczniów niepełnosprawnych
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Przestrzeń edukacyjna, AZ#5013120AEB/DL-ebwm/pdf. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.