Tytuł Dziecko w świecie muzyki Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-241-5 Rok wydania 2010 Kraków Wydanie 2 liczba stron 304 Format pdf Spis treści Wstęp 1 – O książce Dziecko w świecie muzyki 15 Wstęp 2 – O linii książek „Nauczyciele – Nauczycielom" 21 Część pierwsza. Świat pełen muzyki 29 Bronisława Dymara – Dziecko w świecie muzyki, słów i ciszy 29 1. Poszukiwanie ciszy 29 2. Świat pełen różnorodnych dźwięków, czyli gdzie mieszka muzyka? 30 3. Zaskakujące melodie i nuty poezji 33 4. Paidialne święto – dziecięca manifestacja muzyki, słów i ciszy 39 5. Cisza jako przystań zmęczonego słowa 42 6. Inspiracje do twórczych działań dziecka, czyli zarys kompleksu pod tytułem „Świat muzyki, słowa i ciszy, jak każdy z Was go czuje, jak widzi, jak słyszy?" 45 7. O istocie trójjedni, czyli bliżej filozofii wychowania 49 Problemy – Poszukiwania – Inspiracje 51 Streszczenie 51 Alina Górniok-Naglik – Muzyka a rozwój śladowego dziecka 53 1. Muzyka wśród nas – od szumów i stuków do muzyki 53 2. Świat dźwięków – pierwsze kroki w krainie muzyki 55 3. Dziecięce eksperymenty akustyczne i co z nich wynika? 58 4. Rytm i taniec w życiu dziecka 60 5. Kilka słów o odbiorze muzyki – zwłaszcza muzyki poważnej i folkloru 62 6. Kontakt z muzyką a rozwój osobowości dziecka 64 7. Rozwój muzyczny dziecka – myśli rozmaite i ogólne 66 Problemy – Poszukiwania – Inspiracje 70 Streszczenie 70 Rafał Kojs – Dziecięca muzyka eksperymentalna 71 1. Twórcza aktywność dziecka jako wyznacznik jego rozwoju 71 2. Muzyczna aktywność dziecka 73 3. Baśniowa magia zjawisk muzycznych, czyli wsłuchiwanie się w tajemnicę 74 4. Współczesna sztuka poszukująca a sztuka dziecka 76 5. Klejnoty dźwiękowe szumów, szmerów i szelestów 77 6. Dziecięce laboratorium teatru muzycznego 78 7. Rola nauczyciela w teatralnych działaniach muzycznych 80 Problemy – Poszukiwania – Inspiracje 80 Streszczenie 81 Andrzej Murzyn – Muzyka rockowa: W stronę nałogu czy twórczego napięcia? 89 1. Wstęp 89 2. „Wszystko dla wszelkich" 89 3. Dominacja techniki nad osobą 91 4. Muzyka rockowa jako przejaw postępowej wolności 92 5. Kilka refleksji na zakończenie 93 Problemy – Poszukiwania – Inspiracje 93 Streszczenie 94 Bloki samokształceniowe do części pierwszej 95 Część druga. Bliżej instrumentów i pieśni 105 Alojzy Kopoczek – Świat ludowych, dziecięcych narzędzi dźwiękowych 105 1. Wprowadzenie 105 2. Nieco historii, czyli o bogactwie i różnorakości ludowych narzędzi dźwiękowych 106 3. Ludowe instrumentarium dziecięce 108 4. Dostatek funkcji ludowego instrumentarium dziecięcego 112 5. Świat narzędzi dźwiękowych z bliska 113 Problemy – Poszukiwania – Inspiracje 120 Streszczenie 120 Maria Kubica-Skarbowska – Z problemów wczesnej edukacji muzycznej dzieci w zakresie gry na fortepianie 121 1. Wstęp 121 2. Dziecko w świecie dźwięków 121 3. O instrumentach z bliska 122 4. Regionalne, narodowe i uniwersalne cechy muzyki i muzykowania – ich znaczenie dla dziecka 123 5. Muzyka w szkole 124 Problemy – Poszukiwania – Inspiracje 126 Streszczenie 126 Krystyna Turek – Pieśń ludowa w procesie edukacji społeczne 127 1. Wprowadzenie, czyli o ważnych funkcjach pieśni ludowej i powinnościach nauczyciela 127 2. W kręgu pieśni dziecięcej, czyli o niektórych cechach kołysanek 128 3. Kołysanki ludowe – ich różnorodność i zasobność 128 4. Znaczenie kołysanek w rozwijaniu wrażliwości i muzycznej kultury dziecka 134 5. Zakończenie, czyli miejsce kołysanek w systemie wychowania i kształcenia 137 Problemy – Poszukiwania – Inspiracje 138 Streszczenie 139 Bloki samokształceniowe do części drugiej 140 Część trzecia. Edukacja integralna... 149 Alojzy Suchanek – Muzyka dla dzieci i młodzieży w zmieniającym się świecie 149 1. W kręgu tradycji 149 2. Czynniki warunkujące rolę muzyki w dzisiejszym życiu 151 3. Jaką muzyką dysponujemy i dla kogo ją piszemy (komponujemy)? 154 4. Muzyka a młodzież we współczesnym świecie 156 5. Podsumowanie i wnioski 159 Problemy – Poszukiwania – Inspiracje 160 Streszczenie 160 Aneks – Ciekawostki muzyczne 162 Łucja Dawid – O lingwistycznych i komunikacyjnych aspektach kontaktów dziecka z muzyką 165 1. Wprowadzenie 165 2. Muzyka a przeżycia 166 3. O ekspresji przeżyć muzycznych 168 4. Muzyka w kształceniu skuteczności językowej dziecka 169 5. Uwagi końcowe 172 Problemy – Poszukiwania – Inspiracje 172 Streszczenie 173 Urszula Szuścik – Muzyka i obraz plastyczny 175 1. Dziecko – świat bodźców a twórczość 175 2. Dzieło muzyczne a dzieło plastyczne 176 3. Muzyka i wartości wizualne w edukacji estetycznej 178 4. Ćwiczenia muzyczno-plastyczne i plastyczno-muzyczne 179 5. Podsumowanie 184 Problemy – Poszukiwania – Inspiracje 184 Streszczenie 185 Lidia Wollman-Mazurkiewicz – Muzyka relaksacyjna w edukacji 187 1. Muzyka w życiu dziecka 187 2. Cywilizacja przeciw relaksacji 188 3. Relaksacja drogą do mądrości 189 4. Relaksacja w szkole 193 5. Muzyka relaksacyjna w pracy z dziećmi 198 Problemy – Poszukiwania – Inspiracje 201 Streszczenie 202 Bloki samokształceniowe do części trzeciej 203 Część czwarta. Kreacyjne, społeczne, kulturotwórcze aspekty muzyki i muzykowania 215 Helena Danel-Bobrzyk – Muzyka inspiracją działań twórczych dziecka 215 1. Wprowadzenie 215 2. Udział nauczyciela w twórczych poczynaniach muzycznych dziecka 216 3. Formy kontaktu z muzyką wspomagające realizację twórczych działań dziecka 217 4. Mnogość form integracji muzyki z innymi działaniami artystycznymi dziecka 219 5. Refleksje (podsumowanie) 223 Problemy – Poszukiwania – Inspiracje 224 Streszczenie 224 Jolanta Bauman-Szulakowska – Kreatywność dziecka w sferze muzyki – przygotowaniem do aktywnego życia 225 1. Miejsce zabawy w życiu dziecka 225 2. Wychowawcze aspekty sztuki i zabawy w świecie dziecka 226 3. Rozwój kreatywności dziecka w wieku przedszkolnym 227 4. Dziecko jako kreator zjawisk dźwiękowych 228 6. Od teorii do konkretów 232 7. Podsumowanie 233 Problemy – Pytania – Inspiracje 234 Streszczenie 235 Jadwiga Uchyła-Zroski – Dziedzictwo kulturowe środowiska inspiracją do działań muzycznych 237 1. Pojęcie dziedzictwa kulturowego 237 2. Zadania współczesnego odbiorcy dóbr kultury 239 3. Ziemia Pszczyńska i jej różnorodność kulturowe 241 4. Skansen „Zagroda wsi pszczyńskiej" – inspiracją do żywego kontaktu z historią i światem muzyki ludowej 244 5. Muzyka ludowa i artystyczna 247 Problemy – Poszukiwania – Inspiracje 249 Streszczenie 249 Bloki samokształceniowe do części czwartej 251 Poezja z ducha muzyki poczęta – antologia 257 I. Świat pełen muzyki 259 Dziękczynienie 259 Melodia 259 Chwila ciszy 260 Cisza leśna 260 Cisza 261 Szmer wioseł 261 Śpiew słowika 262 obszerny muzyk 262 Wiosenny wietrzyk 263 Piosenka dla piosenki 264 Czym jest muzyka? 264 Muzyka 265 II. Mistrzowie i ich dzieła 267 Chopin 267 Nekrolog Fryderyka Chopina – fragment 267 Wiersz do pana Karola Kurpińskiego 268 Mozart 269 Szumi melodia jak bór niezmierzony 270 Schumann (wiersz przeznaczony Arturowi Rubinsteinowi) 271 Gama i scherzo 272 III. Poezja z miłości i muzyki poczęta 273 Scherzo 273 Lekcje rytmiki 274 Muzyka poranna 275 Pan Cogito rozważa różnicę pomiędzy głosem ludzkim a głosem przyrody 276 Ojczyzną moją jest muzyka 277 Allegro ma non troppo 277 Matko i wierszu, i Ojczyzno, umiłowani trójjedynie... 279 Rozmowa 280 Piosenka o nutach 281 Pauza 282 O mej poezji 282 Poezja 283 O śpiewie aniołów 284 Wezmę ja skrzypki 286 Słowa wśród skał 286 IV. Wiersze młodocianych poetów 287 Czym jest muzyka? 287 Piosenka 287 Krakowiak i muzyka 287 Mokry wiersz 288 Bim-bom 288 Okno 289 Cztery pory roku na mojej kartce 289 Deszczowe pragnienie ptaka 290 Pierwszy śnieg 290 Przepraszam 291 Muzyka 291 V. Wiersze Erratusa, czyli Janusza Gumułki 293 „pomiędzy szpitalem a sztuką" 293 Cisza 293...szeptem jestem 294 Sen jest „czystą formą" wyobraźni 295 Cisza to szept słów 296 Aneks 297
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Dziecko w świecie muzyki. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.