Tytuł Ku kulturowej koncepcji pedagogiki Podtytuł Fragmenty i ogarnięcie Autor Monika Jaworska-Witkowska Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7850-349-1 Rok wydania 2009 Kraków Wydanie 1 liczba stron 578 Format pdf Spis treści Wstęp 13
Przedmowa – próba oglądu przedpola tematyki 24
„Własny wnętrze" pedagogiki w kulturze. Od świata granic do świata horyzontów 25
Poszukiwanie – przeszukiwanie jako bieguny złożoności badawczej 31
Zyski symboliczne i profity duchowe, czyli projekcje celów badań 33
nierozłączność strukturalna a przedmiot i metoda badań 33
Rekonstruowanie kryzysu teorii w naukach humanistycznych? Jakie są jego przyczyny? 35
O wdrażaniu i upowszechnianiu kultury – perspektywa pedagogiczna 36
Podziękowania 38
Część I. Pedagogika między tropami kultury (problemy metodologiczne) 43
Rozdział I. Przesłanki metodologiczne i historyczne rozważań dla postulatu integralności badawczej w pedagogice 43
Wstęp 43
1.1. W stronę specjalizacji wytwarzającej specjalności „wyższego rzędu" (T. Kotarbiński) i nową profesjonalizację (R. Nycz) 46
1.2. O dwóch postawach programowych pedagogiki: strukturalnej i poręcznej 52
1.3. Dwa typy autonomii w rozwoju 53
1.4. Poręczne podejście do relacji kultura – pedagogika 54
1.5. Podejście strukturalne do relacji pedagogika – kultura 55
1.6. Problem strukturalnej niepodzielności pedagogicznej w myśleniu i działaniu edukacyjnym 57
1.7. Dominujące, tradycyjne wersje integralności 59
1.8. Strukturalna nierozłączność jako zagubiony trop (o obrazie złożoności edukacji w pedagogice międzywojennej): H. Rowid za B. F. Trentowskim, J. Mirski i Z. Mysłakowski 63
1.9. W stronę nierozłączności post-konwencjonalnej 69
Podsumowanie (gruntowanie problematu: integralność strukturalna versus integralność ergonomiczna; teza pierwsza) 71
Rozdział II. Zysk symboliczny w pedagogice. O odzyskiwaniu, pozyskiwaniu i wyzyskiwaniu kultury (tropy projektujące) 77
Wstęp 77
2.1. Ontologika pedagogiki i kultury. O paradoksalnej ontologii i epistemologii pomiędzy (inter) i wobec (versus) 78
2.2. Koncepcja wymiany dóbr kultury (P. Bourdieu) Zysk symboliczny versus „symboliczne" zyski 85
2.3. Dialektyka pożytków, zysków i interesów symbolicznych dla pedagogiki w warunkach „globalnej ekonomii kulturowej" (A. Appadurai) 90
2.4. O trzech typach integracji i zysku symbolicznego pedagogiki z kultury Integrowanie zysków czy zysk z nienaruszalności pedagogiki i kultury? 99
2.5. Odzyskiwanie ontycznej nierozłączności 104
2.6. Odzyskiwanie nierozdzielności w rozwoju pełnej tożsamości płci 113
2.7. Odzyskiwanie dzikości, czyli pedagogiczny sen(s) nienaruszalności u źródeł (A. Nalaskowski) 121
2.7.1. Dzikość jako kategoria dla pedagogiki 122
2.7.2. Dzikość w cieniu istotowego sporu natury i kultury 125
2.7.3. Zdziczała socjalizacja i naturalna desocjalizacja? Co jest do zyskania? 127
2.8. Wampiryzm w refleksji kulturowej, czyli o odzyskiwaniu fragmentu porządku symbolicznego 132
2.8.1. Ontologia wampiryzmu jako symbol dynamiki pracy umysłu 136
2.8.2. Wampir i Cień człowieka 137
2.8.3. Wampir jako osobowość prześladowcza 138
2.8.4. Wampir jako symbol/miejsce zdziczenia i innych „wulgarnych" żywiołów 140
2.8.5. Wampiryczna rodzina, czyli o obcowaniu z grobami 141
2.8.6. Symbolika krwi – przemieszczenia pedagogiczne 143
2.9. Pozyskiwanie niepodzielności dyskursywnej – komunikowanie humanistycznej wrażliwości 144
2.10. Wyzyskiwanie epistemologicznej nienaruszalności Pakt poznawczy i zwłoki metodologiczne (J. Sławiński) pomiędzy wiarowiedzą i władzowiedzą 150
2.11. Dyskursy możliwe (D. Ulicka) kulturowej (treści) pedagogiki 156
Podsumowanie (projektowanie zysków) 160
Rozdział III. Pedagogika wobec kultury (tropy ramowe) 161
Wstęp 161
3.1. Jaka kultura? (L. Witkowski) Jaki paradygmat? (B. Śliwerski) Jakie (tropy) pedagogiki? 164
3.2. Wyobraźnia antropologiczna (A. Mencwel) i jej przedłużenia w pedagogice antropologicznej (K. Ablewicz) i antropologii pedagogicznej (R. Schulz) 175
3.3. Całopsychocielesność, mikroantropologia psychoanalityczna i humanizm przyszłości (D. Danek). Kierunki przemian metodologii
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Ku kulturowej koncepcji pedagogiki. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.