Tytuł Autoprezentacja młodzieży szkolnej. Emocjonalne i poznawcze konsekwencje deprecjonującej i faworyzującej autoprezentacji u młodzieży z wysokim i niskim lękiem społecznym Autor Weronika Juroszek Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-428-0 Rok wydania 2010 Kraków Wydanie 1 liczba stron 138 Format pdf Spis treści Wstęp 9
Rozdział I. Autoprezentacja w świetle teorii i badań 11
1. Podstawowe założenia dotyczące autoprezentacji 11
2. Funkcje autoprezentacji 13
3. Style autoprezentacji 14
3.1. Błyskotliwość faworyzującego i deprecjonującego stylu autoprezentacji 14
3.2. Faworyzowanie i deprecjonowanie się za pomocą atrybucji Przyczynowych 15
3.3. Style autoprezentacji w zależności od płci 16
4. Rola lęku społecznego w autoprezentacji 17
4.1. Autoprezentacyjna koncepcja lęku społecznego M. Leary’ego 18
4.2. Osobowościowe uwarunkowania lęku społecznego 18
4.2.1. Samoocena 18
4.2.2. Samoświadomość 20
4.3. Sytuacyjne uwarunkowania lęku społecznego 21
4.3.1. Nowość sytuacji 22
4.3.2. Oceny w relacjach interpersonalnych 22
4.4. Różnice między osobami z wysokim i niskim poziomem lęku społecznego w wybranych sferach funkcjonowania psychospołecznego 23
4.4.1. Interpretowanie sytuacji powodzenia i niepowodzenia 23
4.4.2. Przekonania dotyczące własnej osoby 24
4.4.3. Metapercepcja (ja-odzwierciedlone) oraz dokonywanie atrybucji przyczynowych 25
4.4.4. Postrzeganie pragnień otoczenia względem siebie 26
4.4.5. Rezultaty uzyskiwane w testach intelektualnych 26
4.4.6. Treści pamięci autobiograficznej, umiejętność wyrażania negatywnych emocji i wsparcie społeczne 27
4.4.7. Dostosowywanie poczucia własnej wartości 27
4.5. Funkcjonowanie społeczne osób z wysokim i niskim poziomem lęku społecznego w okresie dorastania 27
5. Autoprezentacja faworyzująca jako podstawowy fason autoprezentacji osób z niskim poziomem lęku społecznego 29
6. Autoprezentacja ochronna jako podstawowy fason autoprezentacji osób z wysokim poziomem lęku społecznego 31
7. Znaczenie metapercepcji (ja-odzwierciedlonego) dla autoprezentacji 32
Rozdział II. Problematyka badań własnych 35
1. Faworyzowanie i deprecjonowanie się w przypadku powodzenia i niepowodzenia w sferze społecznej i intelektualnej przez młodzież szkolną z niskim i wysokim poziomem lęku społecznego – sformułowanie pytań i hipotez do ankietowej części badań 35
2. Wpływ faworyzującej i deprecjonującej autoprezentacji w sytuacji powodzenia i niepowodzenia na poziom lęku sytuacyjnego i metapercepcję (ja-odzwierciedlone) u młodzieży o najróżniejszym poziomie lęku społecznego – sformułowanie pytań i hipotez do eksperymentalnej części badań 38
3. Wpływ dyspozycyjnej koncentracji na różnorodnych rodzajach „ja" na faworyzującą i deprecjonującą autoprezentację oraz jej emocjonalne i poznawcze konsekwencje: lęk sytuacyjny i metapercepcję 42
Rozdział III. Metodologia badań własnych 45
1. Metody badań 45
1.1. Zmienne i ich operacjonalizacja 45
1.1.1. Badanie ankietowe 45
1.1.2. Badanie eksperymentalne 47
1.2. Charakterystyka badanej grupy 49
2. Narzędzia badawcze 49
2.1. Ankieta do pomiaru stylu autoprezentacji 49
2.2. Skala Koncentracji na Sobie 50
2.3. Inwentarz Stanu i atrybuty Lęku 51
2.4. Arkusz „Jak widzą mnie inni?" 52
3. Przebieg badań 52
Rozdział IV. Wyniki 55
1. Charakterystyka zmiennych osobowościowych badanej młodzieży w ankietowej części badań 55
1.1. Lęk społeczny 55
1.1.1. Statystyki opisowe i rozkład wartości lęku społecznego 55
1.2. Ja-publiczne 56
1.3. Ja-prywatne 56
1.4. Podgrupy osób wyszczególnione ze względu na zmienne osobowościowe: lęk społeczny, ja-publiczne, ja-prywatne 57
2. Charakterystyka zmiennych osobowościowych badanej młodzieży w eksperymentalnej części badań 59
2.1. Lęk społeczny 59
2.1.1. Rozkład wartości lęku społecznego (analizowanego na trzech stopniach: niskim, średnim i wysokim) 59
2.1.2. Rozkład wartości lęku społecznego (analizowanego na dwóch poziomach: niższym i wyższym) 61
2.2. Ja-publiczne 63
2.2.1. Statystyki opisowe i rozkład wartości ja-publicznego 63
2.3. Podgrupy osób wskazane ze względu na zmienne osobowościowe: lęk społeczny i ja-publiczne 64
2.3.1. Rozkład liczebności dziewcząt i chłopców w podgrupach wyszczególnionych ze względu na zmienne osobowościowe (lęk społeczny i ja-publiczne) 65
3. Autoprezentacja osób o wysokim i niskim lęku społecznym w sytuacji powodzenia i niepowodzenia – weryfikacja hipotez badawczych na podstawie ankiety 66
3.1. Hipoteza pierwsza 67
3.2. Hipoteza druga 71
3.2.1. Deprecjonujący fason autoprezentacji a płeć 72
3.2.2. Faworyzujący styl autoprezentacji a płeć 75
4. Wpływ faworyzującej i deprecjonującej autoprezentacji w sytuacji powodzenia i niepowodzenia na lęk sytuacyjny i metapercepcję (ja-odzwierciedlone) u osób o przeróżnym poziomie osobowościowego lęku społecznego – weryfikacja hipotez i odpowiedzi na pytania badawcze na podstawie eksperymentu 79
4.1. Hipoteza trzecia 81
4.2. Hipoteza czwarta 85
4.3. Hipoteza piąta 88
4.4. Hipoteza szósta 89
4.5. Hipoteza siódma 91
4.6. Pytanie badawcze 93
5. Zależności między dyspozycyjną koncentracją na najróżniejszych rodzajach „ja" i lękiem społecznym a autoprezentacją i jej konsekwencjami 93
5.1. Zależności pomiędzy badanymi zmiennymi osobowościowymi a faworyzującą i deprecjonującą autoprezentacją (badanie ankietowe) 93
5.2. Wpływ lęku społecznego, a także ja-publicznego na emocjonalne i poznawcze konsekwencje faworyzującej i deprecjonującej autoprezentacji (badanie eksperymentalne) 98
Rozdział V. Interpretacja wyników 105
Zakończenie 117
Bibliografia 119
Załączniki 127
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Autoprezentacja młodzieży szkolnej. emocjonalne i poznawcze konsekwencje deprecjonującej i faworyzującej autoprezentacji u młodzieży z wysokim i niskim lękiem społecznym. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.