Problemy edukacji i wychowania budzą nieustanne zainteresowanie filmowców, w ponad stuletniej historii kina przestrzeń szkoły była wielokrotnie wykorzystywana jako nośnik przeróżnych znaczeń. Filmy, których akcja rozgrywa się w szkole wpisują się w społeczną historię kina, jego recepcji i związków z rzeczywistością społeczną. Tematyka szkolna w kinie niejednokrotnie jest pretekstem do rozważań ideologicznych, do poruszania problemów społecznych i politycznych, o których nie chce się, lub nie wolno, z rozmaitych przyczyn, mówić wprost. W filmach o szkole można odnaleźć jawny bądź ukryty wyraz światopoglądu twórców, którzy w formie artystycznej albo modnej wypowiedzi filmowej wyrażają swój krytyczny stosunek do zideologizowanej rzeczywistości szkolnej. Filmy te stanowią zatem swoistą kontestację edukacji i wychowania w szkole, reprezentującej instytucję państwa, objawiającą się poprzez filmowe przedstawienia zróżnicowanych form oporu, odporu i nieposłuszeństwa obywatelskiego. Przedmiotem badań zawartych w książce są wybrane fabularne filmy aktorskie (z pominięciem filmów dokumentalnych i animowanych) zrealizowane w Polsce i innych krajach Europy, Stanach Zjednoczonych i Australii (ze względu na europejskie i północno-amerykańskie korzenie) w latach 1931-2009. Wybór filmów uwarunkowany jest celem poszukiwań badawczych, analizie poddano zatem z zasady konwencjonalne, a także cieszące się popularnością i uznaniem krytyki bądź publiczności filmy, w których ponadto odnaleźć można ideologiczne i pedagogiczne odwołania. Dużo, zwłaszcza starszych filmów, to uwielbiane dzieła światowej kinematografii [np. Pała ze sprawowania (Zero de conduite) Jeana Vigo z 1933 roku, Czterysta batów (Les quatre cents coups) François Truffauta z 1959, Niepokoje wychowanka Törlessa (Der Junge Törless) Volkera Schlöndorffa z 1966]; przywołane zostały na dodatek filmy współczesne [m.in. Klasa (Entre les Murs) Laurenta Centeta, Nasza klasa (Klass) Ilmara Raaga z 2007 roku, Fala (Die Welle) Denisa Gansela z roku 2008], które nie posiadają takiego statusu, ale są ważne ze względu na zakres społecznego oddziaływania. Charakter interpretacji filmowych uwarunkowany został przyjętymi założeniami metodologicznymi z kręgu krytyki ideologicznej w myśli filmowej i wybranymi dwudziestowiecznymi teoriami i nurtami wychowania i ideologiami edukacyjnymi. Refleksje teoretyczne obecne w pierwszej części książki stanowią niezbędne wsparcie do kontekstualizacji wyszczególnionych w filmach problemów ideologicznych, edukacyjnych i wychowawczych.
Tytuł Filmowe obrazy szkoły Podtytuł między ideologią, edukacją a wychowaniem Autor Ewelina potrzebna Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-692-5 Rok wydania 2011 Kraków Wydanie 1 liczba stron 269 Format pdf Spis treści Wstęp; 9
Część pierwsza
W kręgu ideologii, edukacji i wychowania
Zagadnienia teoretyczne
Rozdział pierwszy
Społeczne i polityczne aspekty ideologii; 21
Pojęcie ideologii; 21
Koncepcje państwa i ich związek z ideologią i polityką; 26
Ideologia a religia; 29
Określenie mitu politycznego; 31
Rozdział drugi
Założenia ideowe dwudziestowiecznych nurtów politycznych i ich wpływ na edukację; 37
Ideologiczne funkcje nauczania i wychowania; 37
Koncepcje konserwatywne i neokonserwatywne w edukacji; 40
Ideologia liberalizmu w systemach oświatowych; 43
Pedagogika nacjonalistyczna a pedagogika narodowa; 45
Edukacja a ideologia komunistyczna; 48
Faszyzacja edukacji w okresie III Rzeszy; 50
Socjalistyczna koncepcja oświaty; 52
Anarchizm i pedagogika emancypacyjna; 53
Demokratyzacja szkolnictwa; 55
Nowa Prawica a jakość edukacji; 57
Neoliberalna koncepcja edukacji; 58
Rozdział trzeci
Ideologia, edukacja i wychowanie; 61
Ideologie edukacyjne i wychowawcze; 61
Koncepcja wychowania zorientowanego na osobę; 66
Antypedagogika i wychowanie antyautorytarne; 69
Przemoc symboliczna w edukacji; 71
Mity pedagogiczne; 75
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Filmowe obrazy szkoły. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.