Konstruktywny postmodernizm znamionuje się tym, iż za podstawę przyjmuje równoważność poszczególnych zjawisk, które w swojej rozmaitości traktowane są jako godne uwagi w jednakowym stopniu. Dlatego oczywiste wydaje się to, że dzieci, będąc jednakowo ważne jak osoby dorosłe, są od samego początku pełnowartościowymi ludźmi i niepotrzebna jest tutaj żadna interwencja, nawet ze strony szkoły. Autor odpowiada na pytanie, jakie konsekwencje mogą wynikać dla szkoły ze spojrzenia na człowieka z postpedagogicznej perspektywy. Odnosząc prawa człowieka do dzieci szkolnych, dochodzi do fascynujących odkryć związanych ze szkołą przyszłości. Szkole - tu i dzisiaj - daje on impuls do wprowadzenia postmodernizmu w jej codzienność. Rodzicom udziela porad opartych na wnikliwej analizie i praktyce, by potrafi li redukować stres związany z kontaktem ze szkołą, a także łagodzić i leczyć cierpienia swych dzieci. Nauczycielom proponuje nowy rodzaj samorozumienia, który pozwala zerwać więzy niesprężystej roli i pomaga w wyczerpującej pracy. Czytelnik dostrzeże tutaj siłę i odwagę nauczyciela, które powodują, iż klasa szkolna staje się pokaźnie bardziej przyjazna dzieciom. W książce Jaka może być szkoła? dochodzi do spotkania wizji i rzeczywistości. Myślę, że istotę twórczości pedagogicznej Schoenebecka, solidnie osadzonej w filozofii, najlepiej oddaje Bogusław Śliwerski, który stwierdza, że chodzi głównie o zdobywanie szeroko pojętej samowiedzy, a nie o wzajemną eliminację racji i udowadnianie wyższości własnych argumentów, teorii czy doświadczeń. Gorąco nakłaniam czytelnika do lektury książki, którą przenika głęboka troska o to, żeby dziecko i nauczyciel mogli jak najczęściej spotykać się na płaszczyźnie osobowej. Wyłącznie wtedy szkoła i jednocześnie rodzina będą mogły wydajnie uniemożliwiać wszelkim działaniom zmierzającym do uczynienia z nich narzędzi "produkcji" osobowości autorytarnych. Andrzej Murzyn
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Jaka może być szkoła?. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.