Prezentowana publikacja podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie: Jakie czynniki decydują o tym, że niektórzy wiodą udane i pełne sukcesów życie zawodowe, podczas gdy inni się borykają z rozmaitymi problemami? Do niedawna uważano, iż czynnikiem w największej mierze decydującym o sukcesie jest skuteczność intelektu wyrażona współczynnikiem inteligencji. Aktualnie jednak kładzie się nacisk na udział takich czynników jak: inteligencja emocjonalna, inteligencja społeczna, zdolności twórcze czy intuicja. W książce wskazano dwa typy najmocniejszych problemów badawczych. Pierwszy, zasadniczy problem teoretyczny (poznawczy), to pytanie o strukturę ludzkich zdolności. Natomiast drugi rodzaj problemów badawczych można określić mianem funkcjonalnych i dotyczy on potencjalnego wpływu, jaki wymienione zdolności osobno oraz łącznie wywierają na osiągnięcia szkolne młodzieży. Książka składa się z dwunastu rozdziałów. W początkowych omawiane są podstawowe koncepcje wiążące się kolejno z inteligencją akademicką, emocjonalną, instynktowną i kreatywnością. W rozdziale piątym spróbowano dokonać syntezy, łącząc te zdolności w spójny model. W kolejnych rozdziałach Czytelnik wynajdzie równocześnie względnie proste analizy statystyczne (np. Porównywanie przeciętnych z zastosowaniem testu t-Studenta), jak także bardziej progresywne techniki analizy danych (np. Analizę czynnikową, analizę skupień, skalowanie wielowymiarowe, analizy regresji, wariancji, analizy korelacyjne). Pracę zamyka rozdział dwunasty, który jest autorskim programem rozwoju zdolności. Treści przedstawione w tej książce adresowane są do Czytelników uprawiających psychologię, pedagogikę lub socjologię oraz do studentów tych dziedzin, a także pedagogów i wychowawców oraz wszystkich osób zainteresowanych psychologią.
Tytuł Konstelacje zdolności Podtytuł Typy inteligencji a kreatywność Autor Maciej Karwowski Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-779-3 Rok wydania 2005 Kraków Wydanie 1 ilość stron 288 Format pdf Spis treści Wprowadzenie
Rozdział 1
Inteligencja – jedna czy dużo?
konwencjonalne ujęcia inteligencji
Współczesne koncepcje inteligencji
Triadowa teoria inteligencji R. J. Sternberga
Koncepcja inteligencji wielorakich H. Gardnera
Rozdział 2
O inteligencji emocjonalnej
Rozdział 3
O intuicji i inteligencji instynktownej
Teoria modusów psychiki C. G. Junga i jej implikacje poznawczo-osobowościowe
Poznawcze koncepcje intuicji
Intuicja jako wymiar sfery intelektualnej czy osobowościowej?
W stronę modelu myślenia instynktownego
Rozdział 4
Kreatywność
Teoria twórczości ideacyjnej M. A. Runco
Integracyjny model myślenia twórczego M. Mumforda
Twórcza synteza i przejście poprzez chaos – twórczość w ujęciu J. Kujawskiego
Ogólne czy specjalne zdolności twórcze?
Rozdział 5
W poszukiwaniu równowagi zdolności
Rozdział 6
Metodologia badań
Uwagi wstępne
Cele i pytania badawcze
Metoda
Hipotezy
Próba
Rozdział 7
Analiza wyników badań
Intuicjoniści i racjonaliści
Struktura zdolności
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Konstelacje zdolności. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.