Poszukiwanie kapitału koniecznego do finansowania aktywów przedsiębiorstwa to stały komponent działań związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Producenta, istotnie te znajdujące się w początkowej fazie swego rozwoju, posiadają ograniczony dostęp do zasobów finansowych, a zapewnienie dostępności kapitału jest często czynnikiem determinującym możliwość i tempo ich rozwoju. Wszakże współczesny rynek pieniądza i kapitału charakteryzuje się różnorodnością instrumentów finansowych, jednak w praktyce okazuje się, iż każdy finansujący (kredytodawca, inwestor, nabywca obligacji itp.) ma swoje wymogi, którym nieprzystępno sprostać.
U podstaw pracy legło założenie, że analogicznie jak na rynku konsumpcyjnym, gdzie trudności ze zbytem wytworzonych towarów spowodowały rozwój koncepcji marketingu, tak i na rynku finansowym problemy z pozyskaniem kapitału sprzyjać będą rozwojowi marketingu nazwanego tu marketingiem inwestorskim. Jego użycie w działaniach podejmowanych na rynku kapitałowym ma powiększać szanse na skuteczne i wydajne pozyskiwanie finansowania.
Celem książki jest pokazanie rynku kapitałowego z perspektywy koncepcji marketingu. Przedmiotem badań prezentowanych w opracowaniu jest marketing inwestorski rozumiany jako proces zarządczy, w ramach którego przedsiębiorstwo dąży do powiększania swej wartości przez umiejętne i produktywne pozyskiwanie kapitału oraz budowanie długotrwałych dobrych relacji z podmiotami i osobami finansującymi jego działalność.
Prof. Nadzw. Dr hab. Jan Komorowski, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie:
Publikacja jest dziełem oryginalnym, twórczym i wnoszącym świeże wartości do wiedzy naukowej. Można w niej zobaczyć liczne oryginalne części wyrażające potrzebę rozwijania wiedzy teoretycznej i używanej, czyli analitycznej i menedżerskiej, dotyczącej marketingu na rynkach finansowych w kontekście współczesnych uwarunkowań. Wiedzę dojrzewającą w warunkach światowego kryzysu finansowego, a zarazem z uwzględnieniem podejścia behawioralnego.
Podjęta problematyka sugeruje, żeby książkę uznać za publikację interdyscyplinarną. Obszar badań skoncentrowany został na rynku kapitałowym, z tym że Autor operuje w sferze marketingu, bada uwarunkowania popytu i podaży na instrumenty finansowania potrzeb kapitałowych podmiotów gospodarczych.
Elementem kreującym wartość dodaną dla nauki są badania empiryczne, a także ich wielki i w zasadzie wyczerpujący opis. Sposób rozwinięcia poszczególnych zagadnień, głębokość i zakres merytoryczny wywodów, dobór danych faktograficznych posiadają charakter autorski.
Praca poświęcona marketingowi inwestorskiemu inwestorskiemu wnosi wkład w rozwój nowej, samodzielnej dyscypliny naukowej. Z dydaktycznego punktu widzenia książka może być niebanalna dla studentów kierunków ekonomicznych na poziomie magisterskim.
Tytuł Marketing inwestorski jako cykl zaspokajania potrzeb na rynku kapitałowym Autor Robert Bęben Język polski Wydawnictwo Difin ISBN 978-83-7930-017-4 Rok wydania 2013 liczba stron 341 Format epub, mobi Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział 1. Teoretyczne podstawy działalności marketingowej na rynku kapitałowym
1. Istota i podział rynku finansowego
2. Rynek kapitałowy i instrumenty finansowe w ujęciu marketingowym
3. Ewolucja marketingu w świetle zmian na rynku kapitałowym
4. Pojęcie i charakterystyka marketingu inwestorskiego
5. Strategia STP na rynku kapitałowym
Rozdział 2. Zaspokajanie potrzeb kapitałowych podmiotów gospodarczych
1. Istota i warunki transakcji wymiany na rynku kapitałowym
2. Zapotrzebowanie na kapitał w świetle potrzeb inwestycyjnych podmiotów gospodarczych oraz pragnień finansujących
3. Stadia finansowania przedsiębiorstwa
4. Charakterystyka potrzeby na kapitał w świetle procesu życia podmiotu gospodarczego i jego produktów
4.1. Potrzeby kapitałowe przedsiębiorstw w fazie inkubacji
4.2. Finansowanie przedsiębiorstw w okresie ekspansji
4.3. Finansowanie dojrzałych przedsiębiorstw
4.4. Finansowanie przedsiębiorstw w okresie schyłku i restrukturyzacji
Rozdział 3. Czynniki kształtujące decyzje inwestorów podejmowane na rynku kapitałowym
1. Teoria podejmowania decyzji w warunkach niepewności
2. Rodzaje heurystyk i błędów poznawczych popełnianych poprzez inwestorów
3. Występowanie emocji w zachowaniach inwestorów na rynku kapitałowym w podejściu behawioralnym
4. Identyfikacja potrzeb inwestorów jako uczestników rynku kapitałowego
Rozdział 4. Motywy działania inwestorów w świetle wyników badań
1. Klasy motywów formujących działania inwestorów przyjęte w badaniu ankietowym
2. Charakterystyka populacji badania i ograniczenia wnioskowania
3. Ogólna charakterystyka podejścia badawczego
4. Prezentacja założeń, wyników i wniosków z badania
5. Analiza wyników badania wg kryteriów segmentacji rynku
6. Założenia segmentacji post hoc inwestorów z populacji badania
7. Identyfikacja i ocena względnie jednolitych grup inwestorów
Rozdział 5. Poręczne aspekty budowania relacji z uczestnikami rynku kapitałowego
1. Konsekwencje podmiotowości uczestników transakcji gospodarczych
2. Mocne strony współpracy z doradcami i pośrednikami
3. Wybrane narzędzia oddziaływania podmiotów gospodarczych na uczestników rynku kapitałowego
Wnioski
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Marketing inwestorski jako proces zaspokajania potrzeb na rynku kapitałowym. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.