zapach jest elementem doświadczenia prawie wszelkich ludzi. Proces uspołecznienia, któremu człowiek podlega jest też procesem socjalizacji zapachowej. Coraz więcej badań naukowych przemawia za faktem,zapachy wpływają na ludzkie myślenie i zachowanie. Niemało jest także przykładów pokazujących jak ważnym nośnikiem społecznych informacji jest aromat. Można śmiało powiedzieć, iż woń wpisana jest we współczesne zjawiska społeczne, jak i, co oczywiste, w życie poszczególnych jednostek. Mimo, że współczesna socjologia jest w coraz większym stopniu dyscypliną wielowymiarową, niedużo jest w niej badań nad seksownymi aspektami życia społecznego. Lukę tę stara się wypełnić ta książka. Składają się na nią dwie podstawowe części: pierwsza poświęcona jest zapachowi i jego społecznym aspektom, druga - perfumom. W części pierwszej omówione pozostały takie zagadnienia jak: fizjologia zmysłów człowieka, wpływ woni na zachowania ludzi, funkcjonowanie zapachu w przestrzeni społecznej, indywidualne i społeczne funkcje zapachu, a także miejsce doznań zmysłowych w nauce i kulturze. Część druga książki poświęcona jest perfumom. Ukazuję ich obecność w różnorodnych obszarach życia kulturowo-społecznego, a w szczególności w muzyce, literaturze, historii i mitologii, sztukach plastycznych, przestrzeni miejskiej, polityce, religii i sztuce kulinarnej. Przyjmując perspektywę historyczną dokonuję analizy wzornictwa flakonów perfumeryjnych i nazw perfum. Omawiam też komponowanie pachnideł jak i jego silne powiązanie z kulturowo-ekonomicznymi procesami. Przestawiam wybrane aspekty promocji pachnideł, regulacji prawnej, analizę wonnych kompilacji w kontekście kultury indywidualizmu, jak i prezentuję perfumeryjne upodobania w rozmaitych krajach świata. Najobszerniejszą część, poświęconą społeczno-kulturowej historii pachnideł poświęcam przedstawieniu i uzasadnienie historycznych przemian konwencji zapachowych, zachodzących pod wpływem zmian w kulturze i społeczeństwach najróżniejszych epok, ale i najróżniejszych szerokości geograficznych. Część ta nie tylko ukazuje kierunki owych przemian, lecz też ukazuje ich społeczno- obyczajowo-kulturowe tło. Sensoryczne aspekty życia codziennego i codziennych praktyk, obecność pachnideł w otaczającym nas świecie jednoznacznie wskazują, że historia rozwoju sztuki perfumeryjnej jest swoistą historią tradycji i obyczajów człowieka, a rola pachnideł wykracza poza walory doceniane tylko zmysłem powonienia. Książkę rozpoczynają rozważania nad rolą zmysłu powonienia w życiu człowieka, a kończą spostrzeżenia dotyczące znaczenia pachnideł w życiu jednostek, grup społecznych i w kulturze. Tym samym uświadamiają,niepokaźny szklany flakon wypełniony płynem to nie tylko buteleczka perfum, lecz też ważny składnik kultury.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Perfumy, 693EC0D7EB. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.