Świadomość aksjologiczna zalicza się do grona tych teoretycznych bytów, wobec których analizy terminologiczne nie są zabiegiem pro forma. Przekonamy się [...]różnorodność ujęć i perspektyw, w których jest rozważana, kwalifikuje ją do pojęć wieloznacznych i mających dużą wagę dla humanistyki. Mamy tu na myśli nieprzystępne do przecenienia znaczenie, które jest jej, jak się wydaje, immanentnym predykatem. Świadomość aksjologiczna zespaja się bowiem z kulturą, jeśli tę ostatnią wziąć sensu largo, a więc jako zbiór wartości, norm, ideałów i wzorców. Wielość spojrzeń na świadomość aksjologiczną oddaje pewną dyferencjację dyscyplinarnych optyk nauk humanistycznych. I tak, sygnalizowany problem inaczej widzi psychologia, inaczej socjologia, a jeszcze inaczej pedagogika i filozofia, od której, jak się zdaje, powinniśmy zacząć. Katalog definicji, a ściślej mówiąc, samych tylko kategorii przeróżnych definicji, nigdy nie zasłuży na miano wyczerpującego. Można by z powodzeniem dodać, iż nie będzie to także katalog o cesze rozłączności – zaobserwujemy zachodzenie na siebie zakresów treściowych najróżniejszych pojęć aksjologicznej świadomości, jakkolwiek wskazywane różnice w spojrzeniach dyscyplinarnych nie stracą na wyrazistości. Niniejsza książka to zbiór impresji na temat świadomości aksjologicznej i etycznej podmiotowości. Impresji, ponieważ to, co udało się w niej zgromadzić, nie wystarcza na zbudowanie programu socjologii moralności – wyraźnie zarysowanej, skodyfikowanej propozycji teoretycznej. Wydaje się jednak, iż zbiór zaciekawi Czytelnika – z kilku co najmniej powodów. Dłuższy komentarz pojawia się w miejsce wstępu, żeby już na samym początku rozwiać ewentualne wątpliwości.[…]
Tytuł Świadomość aksjologiczna i podmiotowość etyczna Podtytuł Analizy i impresje Autorzy Mirosław Kowalski, Daniel Falcman Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-666-6 Rok wydania 2010 Kraków Wydanie 1 ilość stron 194 Format pdf Spis treści Zamiast wstępu
Rozdział 1
Świadomość aksjologiczna jako przedmiot studium terminologicznego
(wybrane zagadnienia)
1.1. Świadomość – analiza pojęcia w najróżniejszych perspektywach
1.2. Materialistyczna optyka świadomości – eksplikacja pojęcia świadomości i moralności ludzkiej z perspektywy marksistowskiej
1.3. Ideacyjna wizja świadomości aksjologicznej
1.4. Problem granic świadomości w perspektywie ustaleń nauk kognitywnych i filozoficznej teorii poznania
1.5. Wartość jako pojęcie konstytutywne wobec świadomości aksjologicznej
Rozdział 2
Fenomenologia i hermeneutyka a fakt moralny.
Z fenomenologiczno-hermeneutycznego podejścia do moralności – zarys teorii
2.1. O pewnym fundamentalizmie oraz idei znaczności
2.2. Fenomen verstehen i symbolicznej strukturacji świata społecznego. Fakt moralny a teoretyczna konstytucja moralnej socjologii
2.3. Socjologia moralna – nauka czy [lepiej] nie-nauka? Kolejne dylematy odnośnie do świadomości
2.4. Fenomenologiczno-hermeneutyczna teoria moralnych zjawisk i procesów. W stronę
Rozdział 3
Językowe i społeczne zróżnicowanie świata moralności: moralność w perspektywie zmiennych socjolingwistycznych
3.1. Moralność w świetle przybliżeń terminologicznych. Społeczny charakter moralności
3.2. Podmiotowe ujęcie spraw moralnych. Intrapsychiczne mechanizmy odpowiedzialne za moralność
3.3. Społeczne korelaty moralności: moralność a język i status społeczny
3.4. Moralność w perspektywie prac badawczych. Janusza Mariańskiego empiryczna perspektywa moralności młodych Polaków
Rozdział 4
Podmiotowość etyczna w świetle poglądów Immanuela Kanta
4.1. Epistemologiczny podmiot Immanuela Kanta: propedeutyka rozważań nad podmiotowością etyczną
4.2. Pojęcie imperatywu kategorycznego Immanuela Kanta
4.3. Kategoria wolności i świadomości w systemie poglądów etycznych Immanuela Kanta
Rozdział 5
Wokół wybranych socjologicznych implikacji koncepcji podmiotowości. Impresje
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla świadomość aksjologiczna i podmiotowość etyczna, 7C0B8D2FEB. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.