sugerowana publikacja omawia podstawowe założenia metodologiczne cyklu diagnostycznego w pracy pedagogicznej, a także próbuje określić zakres kompetencji i obszar badawczy pedagoga. Spór o charakter diagnozy i zakres kompetencyjny między psychologiem a pedagogiem sprawia wycofywanie się pedagogów z działalności diagnostycznej lub ograniczenie ich pracy do diagnostyki edukacyjnej... Celem publikacji jest uświadomienie przyszłym pedagogom znaczenia diagnostyki w przygotowaniu zawodowym oraz kształtowanie wrażliwości i umiejętności związanych z procesem diagnozowania w pracy terapeutyczno-wychowawczej. Adresatami książki są studenci kierunków pedagogicznych, nauczycielskich, którzy w przyszłości podejmą pracę pedagogiczną z dziećmi i młodzieżą, stąd w książce posłużono się określeniami "nauczyciel", "pedagog" - jako osoby dokonujące diagnozy pedagogicznej. Niniejsza publikacja może też być stosowana poprzez pedagogów i nauczycieli w samokształceniu i doskonaleniu zawodowym połączonym z kształtowaniem refleksji nad własnym profesjonalizmem zawodowym. Analiza literatury umożliwia pełniejszą ocenę dotychczasowych działań i ich adekwatnyą weryfikację. Rozwijanie refleksji zawodowej to pokaźny składnik samokształcenia, którego celem jest stałe doskonalenie pracy i zwiększanie jej sprawności. Autorka ma nadzieję, że książka będzie pomocna w podnoszeniu jakości kształcenia przyszłych kadr pedagogicznych. Książka podejmuje kilka ważnych obszarów tematycznych pod kątem teoretyczno-pragmatycznym. Jej celem jest zapoznanie z założeniami teoretycznymi procesu diagnozowania i przedstawienie użytecznych rozwiązań diagnozy pedagogicznej. Część pierwsza mieści teoretyczno-metodologiczne podstawy diagnozy w ujęciu określonych teorii i koncepcji badań w obszarze wybranych subdyscyplin pedagogicznych... Część druga publikacji obejmuje zagadnienia diagnostyki w odniesieniu do wybranych obszarów (środowisk wychowawczych). Analiza możliwości diagnostycznych pedagoga w rozpoznawaniu środowiska rodzinnego, z zastosowaniem opisanych sposobów poznawania, uwzględnia badania prowadzące do rozpoznania funkcjonowania rodziny i jej wpływu na proces wychowania i nauczania. Podkreślenie roli diagnozy pedagogicznej we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością ma uświadomić pedagogom ich udział w pracach zespołów wczesnego wspomagania i określić działania fachowe ukierunkowane na dziecko i jego najbliższe otoczenie (rodzinę). Opis wybranych metod wczesnego diagnozowania dziecka ułatwi planowanie i realizowanie zadań z zakresu wczesnej obserwacji i wczesnego rozpoznawania objawów zaburzeń rozwojowych, przyczyniając się do ulepszonego przygotowania pedagogów do współpracy z rodzicami. Pokazanie sposobów diagnozy realizowanych poprzez innych specjalistów ma wartość poznawczą, uświadamia bowiem pedagogom zakres czynności diagnostycznych i przygotowuje do rozumienia i właściwego interpretowania treści diagnozy specjalistycznej (medycznej czy psychologicznej). Książka opisuje dodatkowo możliwości badania klimatu szkoły i klasy oraz rozpoznawania zjawisk zachodzących we wnętrzu grup rówieśniczych, czyli czynności przygotowujących do podejmowania działań diagnostycznych jednocześnie indywidualnych, jak i grupowych (zespołowych), które mogą być użytkowane w opracowaniu programu wychowawczego czy profilaktycznego szkoły. Publikacja ta jest wynikiem kilkuletniej pracy i doświadczeń zawodowych, ale też pokaźnego zaangażowania osób naukowo zajmujących się tą problematyką.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Diagnostyka pedagogiczna. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.