Leopold Gottlieb (1879-1934) należy do tych artystów, których losy i dzieło wymykają się nieskomplikowanym klasyfikacjom. Modernista, lecz nie radykalny, w Wiedniu, Krakowie i Paryżu trzymał rękę na pulsie rodzącej się na jego oczach postępowości, a jednocześnie toczył twórcze dialogi z różnymi tradycjami malarstwa. Zanim stał się (na krótko) „ekspresjonistą polskim” (formistą), był w pierwszych latach XX wieku ekspresjonistą „młodopolskim”, czyli jednym z przedstawicieli wczesnego ekspresjonizmu w łagodniejszej niż austriacka czy niemiecka formule tego nurtu, sporo zawdzięczającej jeszcze naturalizmowi i symbolizmowi. Polski patriota, ochotnik -legionista, nigdy nie wyrzekł się swych żydowskich korzeni. Z drugiej strony: progresywny Żyd–kosmopolita zaangażowany w polskie życie artystyczne, ale też znajdujący entuzjastów swej sztuki pod rozmaitymi szerokościami geograficznymi. Nie przeszkadzało mu to – przynajmniej momentami – sympatyzować z syjonizmem. Odkrywany za młodu w Kołomyi, doceniony w Barcelonie, kolekcjonowany z zapamiętaniem w Stanach Zjednoczonych. Przyjaciel Diego Rivery i Witolda Wojtkiewicza, portrecista Picassa i Żeromskiego, malarz Chrystusa jako żebraka i Modlących się Żydów. Przenicowanie przedstawionych wyżej w esencjonalnym zarysie zagadnień i pozornych paradoksów, które przyniosły ze sobą życie i twórczość najmłodszego z licznej rodziny Gottliebów, było poprzez mnóstwo lat niemożliwe. Powody takiego stanu rzeczy były przeróżne: m.in. Rozproszenie prac malarza po wielu krajach i kontynentach przy stosunkowo nielicznej ich występowaniu w polskich muzeach, skomplikowany dostęp do literatury przedmiotu.
Autor niniejszej książki pragnie zmienić ten stan rzeczy, wykazując przy okazji, iż „kłopot z Gottliebem” to głównie przysłowiowy kłopot bogactwa, wynikający z postawy samego artysty – z samoświadomego i konsekwentnego wyboru podwójnej tożsamości kulturowej i narodowej. Ten polski Żyd czy – jak kto woli – żydowski Polak postrzegał swą aktywność artystyczną i pozaartystyczną zawsze w ścisłym powiązaniu z wysokimi standardami etycznymi.
gratisowy fragment:
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Wizerunki człowieczeństwa, rytuały powszedniości. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.