W tym rozszerzonym wydaniu, wychodząc od Freuda i jego „teorii projekcyjnej" religii – iż wiara w Boga jest jedynie wytworem ludzkiego pragnienia bezpieczeństwa – profesor Vitz twierdzi, że psychoanaliza w rzeczywistości dostarcza bardziej satysfakcjonującego wyjaśnienia ateizmu. To rozczarowanie swym ziemskim ojcem, czy to poprzez jego śmierć, nieobecność, czy złe traktowanie, niejednokrotnie prowadzi do odrzucenia Boga. Biograficzny przegląd wpływowych ateistów z ostatnich czterech stuleci prezentuje, iż ta „hipoteza ułomnego ojca" dostarcza spójnego wyjaśnienia „intensywnego ateizmu" tych myślicieli. Vitz przeprowadza intrygujące porównanie mężczyzn i pań ateistów i omawia mnóstwo innych czynników psychologicznych, które mogą przyczyniać się do ateizmu. Vitz nie twierdzi, iż ateizm jest zdeterminowany psychologicznie. Każdy człowiek, niezależnie od swoich doświadczeń, ostatecznie decyduje się zaakceptować Boga lub go odrzucić. Jednak niefrasobliwe przypisywanie wiary religijnej irracjonalnym potrzebom psychologicznym jest tak powszechne,potrzebne jest wykazanie psychologicznych czynników predysponujących do ateizmu. Vitz stawia nową tezę o psychologicznych początkach ateizmu. Badając życie wielu popularnych ateistów, od starych: Nietzschego, Sartre'a i Freuda do nowych: Hitchensa, Dawkinsa i Denneta, Vitz odkrywa zaskakujący wspólny wzór: ateizm pojawia się u ludzi, których ojcowie są nieobecni. Natomiast wybitni obrońcy przekonań religijnych – w tym Blaise Pascal, John Henry Newman i Chesterton – zostali pobłogosławieni troskliwymi, kochającymi i troskliwymi ojcami. Prowokacyjna książka Vitza stawia ważne pytania dotyczące psychologii, wierzeń religijnych i znaczenia ojców. Christopher Kaczor, autor Siedem pokaźnych mitów o Kościele katolickim Po prostu, Porzuceni przez ojca Paula Vitza to książka, która powinna znaleźć się na krótkiej liście wszelkich tych, którzy chcą zrozumieć, w najgłębszych słowach, złe skutki niepowodzeń ojcostwa. Powinna funkcjonować jako księga wprowadzająca do badań we wszystkich dziedzinach badających naszą obecną, wysoce zsekularyzowaną kulturę, kulturę naznaczoną głęboko jednocześnie niewiarą, jak i wrogością wobec rodziny, a zwłaszcza ojcostwa. Benjamin Wiker, autor Architekci Kultury Śmierci Stosując teorię Freuda przeciwko samemu ateizmowi, Paul Vitz udowodnił ponad wszelką wątpliwość, czego brakuje w świeckich opisach sekularyzacji: mianowicie rzeczywistych istot ludzkich. Mary Eberstadt, autorka The Loser Letters i Adam i Ewa po pigułce Paul C. Vitz umiejętnie pokazuje obiektywne analogie pomiędzy doświadczeniami rodzinnymi elokwentnych ateistów a ich wypowiedziami dotyczącymi Boga. Oczywiście, ponieważ nie ma „nic" bardziej osobistego niż Bóg — a także nasze przekonania i relacje z Bogiem — nasze zdolności do osobistej relacji posiadają ogromne znaczenie w kształtowaniu naszych boskich wierzeń. Wiemy jednak, że wszystko jest ze sobą powiązane. Ujmujący fason prof. Vitza powoduje, że sposób prezentujenia tych obiektywnych analogii jest istotnie godny zapamiętania i przydatny do zrozumienia niewiary i nas samych. dr Paul de Vries, przewodniczący NY Divinity School Powody wiary w Boga i niewiary są złożone, zróżnicowane i gorąco dyskutowane. Paul Vitz wnosi mnóstwo do obecnej debaty, przedstawiając wyszukane i kompletnie wiarygodne wyjaśnienie przyczyn ateizmu, które stawia konwencjonalną freudowską krytykę religii na głowie. Opierając się na biografiach znanych współczesnych ateistów, znajduje stanowcze dowody na to, że negatywne doświadczenia z dzieciństwa dotyczące ojca mogą poważnie zagrozić zdolności do wiary w Boga. Niezależnie od przekonań, w tej prawidłowo napisanej i korzystnie zbadanej książce jest sporo do przemyślenia dr Eric L. Johnson, dyrektor Towarzystwa Psychologii ChrześcijańskiejPaul C. Vitz Paul C. Vitz, były profesor psychologii na Uniwersytecie Nowojorskim, pozostawał ateistą prawie do czterdziestego roku życia. Uzyskał tytuł licencjata na Uniwersytecie Michigan oraz doktorat w Stanford. Profesor Vitz jest autorem Psychology as Religion: The Cult of Self-Worship, Modern Art and Modern Science, a także Sigmund Freud's Christian Unconscious, a także licznych artykułów w profesjonalnych i lubianych czasopismach. On i jego żona Evelyn są rodzicami sześciorga dzieci. seria „XX Pierwszy" W jaki sposób chrześcijanie mają się odnieść do wyzwań światopoglądowych i zjawisk społeczno-kulturowych XXI wieku? Jak nad wyraz mogą uaktualnić swoje poglądy o świeże trendy? Czy Kościół powinien iść z duchem czasu? I czy współczesny człowiek cywilizacji zachodniej wynajdzie w nauce Jezusa coś ciekawego? Dziś, ponad dwadzieścia wieków od nauczania Jezusa Chrystusa, wciąż towarzyszą nam Jego słowa, iż chrześcijanie nie są z tego świata (J 17, 14–16). Równocześnie jako posłani na ten świat pracują tu, zakładają rodziny i nawiązują relacje. Jak pogodzić te dwie rzeczywistości? linia „XX Pierwszy" proponuje Czytelnikowi wyważone, dogłębne analizy i omówienia specyficznych dla XXI wieku prądów myślowych; czyni to z perspektywy chrześcijańskiej, czyli nauczania Biblii i Tradycji. Publikacje te dotyczą jednocześnie ogólnych zagadnień, na przykład poglądów filozoficznych, jak i potężnej problematyki, pomiędzy innymi rozwodów, homoseksualizmu, aborcji. Czytelnik znajdzie w nich rzetelną wiedzę: charakterystykę omawianych kwestii, skalę zjawisk, ich wpływ na codzienne życie, a także, co najważniejsze, pozna proponowaną odpowiedź na powyższe pytania zgodną z nauczaniem Chrystusa, który we wciąż zmieniającym się świecie niezmiennie pozostaje Pierwszy.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Porzuceni przez ojca. Psychologia ateizmu. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.