Badacze poprzez długi czas próbowali wykazać,słynne „Opowieści z Narnii" C.S. Lewisa są spójne pod względem symbolicznym. Wskazywali na takie potencjalnie łączące je motywy, jak: siedem sakramentów, siedem grzechów głównych czy siedem części Królowej wieszczek Spensera. Jednak poprzez ponad pół wieku symbolika Narnii pozostała tajemnicą. Sekret wyjawił wreszcie Michael Ward. W pracy „Planeta Narnia" przekonuje on, iż kluczem do siedmioksięgu jest przeciętniewieczna kosmologia, która fascynowała Lewisa przez całe życie. Zbadawszy całościowo twórczość Lewisa (w tym nieopublikowane szkice „Opowieści z Narnii"), Ward odkrył, iż poszczególne części procesu zostały skonstruowane w taki sposób, by wyrażać cechy siedmiu planet zgodnie z tym, jak je ujmowano w średniowiecznym modelu niebios: Jowisza, Marsa, Sola (Słońca), Luny (Księżyca), Merkurego, Wenus i Saturna. Lewis skomponował swoje dzieło tak, żeby w każdej książce fabuła, szczegóły świata przedstawionego i obraz chrystologicznej postaci Aslana oddawały charakter danej planety. Ów motyw kosmologiczny jest tym, co Lewis określał „elementem kappa w bajce", czyli esencją atmosfery opowieści, obecną w każdym jej momencie, ale nigdy niewyrażoną wprost. „Planeta Narnia" to rewolucyjne studium, dzięki któremu dokona się znacząca zmiana paradygmatu interpretacyjnego nie tylko „Opowieści z Narnii", ale też całej literackiej i teologicznej twórczości Lewisa. Michael Ward odkrył, że narnijskie przygody, barwnie przekazujące prawdę Ewangelii, skrywają jeszcze jedną tajemnicę. Lewis, miłośnik przeciętniewiecznego obrazu świata, przyporządkował każdą z siedmiu przygód osobnej planecie i nadał każdej części jej niepowtarzalny charakter. - dr Błażej Matusiak OP, muzykolog, duszpasterz Polaków w Pradze „Planeta Narnia" jest przykładem wyjątkowo rzadkiego gatunku: to zapis literackiego śledztwa, które, mimo niesamowitej zuchwałości głównej tezy, w całości przekonuje i przy tym fascynuje. - Nicholas Thomas Wright, anglikański biskup Durham i autor książki "Surprised by Hope" Nie mogę powstrzymać mojego zachwytu. Żadna inna książka o Lewisie nigdy nie wykazała tak wszechstronnej wiedzy na temat jego dzieł i tak głębokiego ich zrozumienia. - Walter Hooper, wykonawca testamentu i redaktor prac C.S. Lewisa Czytając twierdzenie Michaela Warda, iż odkrył „sekretny klucz do imaginarium" ksiąg Narnii, rozsądny czytelnik unosi zamek sceptycyzmu. Mój własny zamek został stopniowo,całkowicie zburzony, kiedy czytałem tę przemyślaną, naukową i atrakcyjną książkę. Jeśli Ward się myli, to jego pomyłka jest przekonująca: oświeca i zniewala. Lecz nie sądzę, żeby się mylił. Ujawniając rolę planet w procesu Narnii, Ward ukazuje nam w dodatku w niesłychanej dotąd skali to, jak Lewis w swej twórczości czerpał ze przeciętniewiecznych i z renesansowych pisarzy, których tak kochał. - Alan Jacobs, autor książki "The Narnian. The Life and Imagination of C.S. Lewis" Michael Ward demonstruje wciągającą, rzetelną analizę bestsellerowej i cenionej linii C.S. Lewisa „Opowieści z Narnii".dostępna dla czytelnika książka Warda tak bardzo przypomina opowieść detektywistyczną, iż trudno się od niej oderwać. - Armand M. Nicholi Jr., autor książki "The Question of God. C.S. Lewis and Sigmund Freud Debate God, Love, Sex, and the Meaning of Life" Wszyscy, którym podobały się „Opowieści z Narnii" lub którzy są zainteresowani twórczością Lewisa, powinni przeczytać książkę Michaela Warda. Przekonująco argumentuje on, iż Opowieści opierają się na nierozpoznanej dotąd strukturze i wspaniale wyjaśnia, dlaczego Lewis wytwarzał w tak tajemniczy sposób. Ward ma encyklopedyczną wiedzę na temat pism autora procesu i wykorzystuje ją do poparcia swej teorii, iż każdy z siedmiu tomów „Opowieści z Narnii" bazuje na klasycznej, średniowiecznej i renesansowej mitologii. Choćby ci krytycy, którzy głównie nie lubią książek o Narnii z powodu ich chrześcijańskich nawiązań, muszą wziąć pod uwagę ich strukturę planetarną i jej znaczenie. Michael Ward wniósł wybitny wkład w badania na temat Lewisa. - Derek Brewer, emerytowany profesor języka angielskiego, University of CambridgeMichael Ward Angielski teolog i krytyk literacki, studiował w Regent’s Park College w Oxfordzie i na University of St. Andrews. Wyraźną część swoich prac poświęcił tematowi wyobraźni teologicznej, bardzo w twórczości C.S. Lewisa, J.R.R. Tolkiena i G.K. Chestertona. Współredaktor książki „Przewodnik po twórczości C.S. Lewisa". Aktualnie jest członkiem stowarzyszonym Wydziału Teologii i Religii University of Oxford i profesorem apologetyki na Houston Christian University. Prowadzi stronę internetową www.planetnarnia.com. C. S. Lewis. Rozum i Wiara „Wierzę w chrześcijaństwo tak samo jak we wschodzące słońce - nie tylko dlatego, iż je widzę, ale także dlatego, że dzięki niemu widzę wszystko inne." (C.S. Lewis) seria wydawnicza „C. S. Lewis. Rozum i Wiara" to zbiór publikacji dotyczących twórczości i życia Clive’a Staplesa Lewisa, uznawanego za największego współczesnego chrześcijańskiego apologetę. Prezentuje intelektualne walory teizmu, a także argumentację na rzecz tezy o racjonalności przekonań teistycznych, a w szczególności chrześcijaństwa. Choć Lewis zmarł w roku 1963, jego twórczość jest wciąż aktualna. Do jego argumentów i analiz dotyczących moralności i społeczeństwa wciąż odwołują się zawodowi filozofowie i teologowie oraz liczni przedstawiciele obu stron filozoficzno-teologicznego sporu ateizmu z teizmem. Na język polski przełożono już dużo prac C.S. Lewisa, które cieszą się niesłabnącą popularnością. Seria „C.S. Lewis. Rozum i Wiara" oferuje opracowania biograficzne i krytyczne i pogłębione analizy jego poglądów. Publikowane w niej teksty odznaczają się naukową wnikliwością, a jednocześnie są dostępne dla szerokiego grona czytelników, tak jak twórczość samego C.S. Lewisa, który przekonywał, iż dzięki chrześcijaństwu wszystko inne nabiera sensu.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Planeta Narnia. Siedem sfer wyobraźni C. S. Lewisa. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.