Prezentowany słownik stanowi istotne źródło wiedzy dla współczesnych nauk o wychowaniu oraz pedagogiki jako takiej. Demonstrując historię twórczych wysiłków, pozwala odróżnić to, co trwałe, od tego, co nieistotne i powierzchowne albo co stanowiło rezultat zmieniającej się mody.
Poza tym biogramy przedstawicieli myśli pedagogicznej (od starożytności po XXI wiek) ukazują ewentualnym reformatorom całe dostatek ludzkich doświadczeń, z których można wybrać dla aktualnych potrzeb te najwłaściwsze, a także ustrzec potomnych przed nieprzemyślanymi decyzjami oraz zbyt teoretycznymi próbami, niedającymi się użyć w realiach danego społeczeństwa.
Celem publikacji jest też przypomnienie wzorów, postaw oraz wysiłków licznych przedstawicieli pedagogiki działających w przeszłości, będących przecież źródłem pewnego rodzaju energii moralnej oraz utwierdzających nas w poczuciu bycia spadkobiercami i kontynuatorami twórczej pracy wcześniejszych pokoleń oraz dających świadomość posłannictwa wobec społeczeństwa.
Celem opracowania tego słownika było jeszcze zaszczepienie kultu dla tradycji (w zakresie wychowania i edukowania) oraz upowszechnienie szeroko rozumianej kultury pedagogicznej. Posiadając na uwadze te aspekty praktyczne i walory dydaktyczne leksykonu, można mieć nadzieję co do jego przydatności we wszystkich formach kształcenia pedagogicznego (i nie tylko pedagogicznego).
Słownik liczy ponad 660 biogramów demonstrujących postaci od starożytności po czasy nam współczesne. Ich ujęcie chronologiczne pokazuje powstanie, narastanie i rozwijanie się pewnych trendów. Dzieje myśli pedagogicznej zostały napisane zwykle z myślą o studentach pedagogiki i o nauczycielach i pracownikach szeroko pojętych instytucji edukacyjno-opiekuńczo-wychowawczych.
Książka będzie także {pomocn|przydatn)a dla sympatyków systemów filozoficznych oraz zainteresowanych psychologią. Będąc przeglądem problematyki z zakresu historii myśli pedagogicznej, umożliwia zarówno realizację jakiejś formy samokształcenia, jak i ogólny ogląd tego wszystkiego, co związane jest z udziałem licznych jednostek w zakresie kształtowania propozycji i osiągnięć pedagogicznych na przestrzeni wieków.
Książka dostępna w wersji elektronicznej w następujących witrynach:
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Myśl pedagogiczna na przestrzeni wieków. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.